Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 089-090
Nośnik: 2 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034666
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 089-090
Nośnik: 2 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034666
Moniuszko: Hrabina
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 089-090
Kompozytor
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Wykonawcy
Karen Gardeazabal
Natalia Rubiś
Rafał Bartmiński
Mariusz Godlewski
Jan Martinik
Krystian Adam
Nicola Proksch
Danuta Stenka
Andrzej Seweryn
Joanna Pach-Żbikowska
Podlasie Opera and Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Karen Gardeazabal
Natalia Rubiś
Rafał Bartmiński
Mariusz Godlewski
Jan Martinik
Krystian Adam
Nicola Proksch
Danuta Stenka
Andrzej Seweryn
Joanna Pach-Żbikowska
Podlasie Opera and Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Utwory na płycie:
- Uwertura
- Introdukcja: Gust panski, ?wietny nowy (Dzidzi, Podczaszyc, chór)
- Herkulesa przy Omfali (Chór, Dzidzi, Podczaszyc)
- Dwuspiew: Wujciu drogi! Wujciu mi?y! (Dzidzi, Podczaszyc)
- Pst ? pst. Có? to za figura? (Podczaszyc, Chor??y, Dzidzi)
- Dwuspiew: Neptun, kostium i trykoty (Podczaszyc, Chor??y)
- Ach, dziadunio, dziadunieczko! (Chor??y, Podczaszyc, Bronia)
- O mój dziaduniu! w blasku ca?ym (Piosnka Broni)
- Oj tak, Broniu, bo te? p?oche (Chor??y, Bronia, Kazimierz)
- ?piewka: Pomn? ojciec wa?cin gada? (Piosnka Chor??ego)
- Recitativo i arioso: Wi?c mi ju? ka?dy wyczyta z lica ? Od twojej (Kazimierz)
- Duet i Tercet: I desperuje i w?tpi znów! (Hrabina, Kazimierz, Dzidzi)
- Fina?: Mais ce n?est pas mal! (Hrabina, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Kazimierz, Podczaszyc, chór)
- Akt II. Chór balowy: Jak sen co rado?? w marzeniu dawa?
- Ju? kulisy ustawione (Dzidzi)
- Recitativo i aria: Suknio! co? mnie tak ubra?a ? D?wi?k doko?a
- Jaka gracja i postawa? (Panna Ewa, Hrabina, Kazimierz, Dzidzi
- Zefir goni?cy Flor?. Balet
- Có? to za uk?ad, co to za pas! (Panna Ewa, Didzi, Chor??y, Kazimierz)
- Akt II. Aria w?oska: Per que? belli labri que amore (Panna Ewa)
- Charmante voix, pyszna metoda (Hrabina, Dzidzi)
- Neptun na Wi?le. Balet
- Oj! co? trzeszczy wóz z tektury! (Podczaszyc, Chor??y, Hrabina, Dzidzi, Bronia)
- Brawo Neptunowi, brawo! (Chór)
- Mówi? siuprem zwolna dzieci! (Podczaszyc, Chór)
- Taniec Satyrów
- Teraz znow o spiewie wzmianka (Didzi, Kazimierz, Hrabina, Bronia, Chorazy)
- ?piewka: Szemrze strumyk pod jaworem (Piosnka Broni)
- A to piosnka doskona?a! (Kazimierz, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Hrabina, Podczaszyc)
- Kotylion
- Fina?: Zas?on? spu?ci? co tchu! (Kazimierz, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Hrabina, Podczaszyc, Chór)
- Akt III. Polonez ?Pan Chor??y?
- No, do licha!? Któ? to taki? (Chor??y, Podczaszyc)
- Pie?? my?liwska (Chor)
- Przy?l? wa?ci tu pacho?ka (Chor??y)
- Pie?? my?liwska. Pojedziemy na ?ów, na ?ów.(Podczaszyc, Chór)
- Mój figielek przewyborny (Podczaszyc)
- Recitativo i piosnka: Gwo?dzik, urok, powiew krótki?Gdy mi kto? z boku (Bronia)
- A? mi w oczach s?ono trocha (Podczaszyc, Hrabina, Dzidzi)
- Aria: On tu przybywa (Hrabina)
- Ale w tym szpalerze, co okr??a staw (Hrabina, Dzidzi)
- Arietta: Po co si? to my?l nat??a (Dzidzi)
- Wnet kaprysów J? oducz? (Dzidzi)
- Recitativo i aria: Rodzinna wioska ju? si? u?miecha!... Nieraz po?ród zgie?ku bitwy (Kazimierz)
- Duet: Ach! quelle surprise! co za spotkanie! (Hrabina, Kazimierz)
- ?e ci? ogl?dam i witam panie (Dzidzi)
- Kwartet: Patrz no Bro?ciu! on powróci? (Hrabina, Dzidzi, Kazimierz, Bronia)
- Niesko?czeni ci s?siedzi! (Dzidzi, Hrabina)
- Czy kot, czyli wilk, czy z wy??em, z ogarem (Chór)
- Oj, gracz stary i spud?owa?! (Chor??y, Podczaszyc, Kazimierz, Bronia)
- Sestettino: Wielki Bo?e! co to znaczy? (Bronia, Hrabina, Dzidzi, Kazimierz, Podczaszyc)
- Cz?sto prawd? ?art pobudzi (Kazimierz, Chor??y, Bronia, Hrabina)
- Zbudzi? si? z u?udnych snów (Hrabina)
- Monsieur Dzidzi! (Hrabina, Dzidzi, Podczaszyc, Chor??y, Kazimierz)
- Fina?: A kiedy si? pora zdarza, pora zdarza (Podczaszyc, Chór)
Hrabina
Opera w 3 aktach. Światowa premiera na instrumentach historycznych
Libretto:
Włodzimierz Wolski
Opera w 3 aktach. Światowa premiera na instrumentach historycznych
Libretto:
Włodzimierz Wolski
7 lutego 1860 roku Stanisław Moniuszko poprowadził w Teatrze Wielkim w Warszawie premierę ,,wypieszczonego dziecka swojej imaginacji" - jak pisał Józef Kenig na łamach „Gazety Warszawskiej'', notując: „Chociaż opera lekka z muzyką niezmiernej przystępności... Takie tam jednak są piękności... Że trzeba się w nich rozejrzeć dobrze, policzyć je, zasmakować”. Hrabina, dziś pozostająca w cieniu trzyaktowa opera z librettem Włodzimierza Wolskiego (Halka!), była entuzjastycznie przyjmowana przez publiczność, doceniającą zarówno urodę muzyki, jak i wpisaną w dzieło celną krytykę społeczną, przede wszystkim zaś w lot chwytającą wszystkie zgrabnie ukryte przed cenzurą tak w tekście jak i w muzyce aluzje polityczne. „Hrabina miała powodzenie bezprzykładne'', pisał krótko po premierze w liście do Adama Zawadzkiego oszczędny zawsze w słowach na swój temat Moniuszko.
Warto, jak zachęcał cytowany na początku krytyk, rozsmakować się w jej wspaniałej muzyce, inteligentnym humorze (tak muzycznym jak i językowym, bo libretto, z dialogami włącznie;, jest znakomite), wszystkich kolorach i odcieniach emocji, po które z rozmysłem sięga Moniuszko. I, ciesząc się tym doświadczeniem, zastanowić, czy aby przypadkiem nie mamy do czynienia z najciekawszym, najbardziej barwnym i wieloaspektowym dziełem ojca polskiej opery narodowej…?
Agnieszka Kłopocka (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 17–19 sierpnia 2020 roku; nagrania części mówionych libretta w Studio Teatru Polskiego Radia w Warszawie.
Warto, jak zachęcał cytowany na początku krytyk, rozsmakować się w jej wspaniałej muzyce, inteligentnym humorze (tak muzycznym jak i językowym, bo libretto, z dialogami włącznie;, jest znakomite), wszystkich kolorach i odcieniach emocji, po które z rozmysłem sięga Moniuszko. I, ciesząc się tym doświadczeniem, zastanowić, czy aby przypadkiem nie mamy do czynienia z najciekawszym, najbardziej barwnym i wieloaspektowym dziełem ojca polskiej opery narodowej…?
Agnieszka Kłopocka (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 17–19 sierpnia 2020 roku; nagrania części mówionych libretta w Studio Teatru Polskiego Radia w Warszawie.