Nr katalogowy: CAR 83522
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 4009350835221
Bach: Ich hatte viel Bekümmernis, Herz und Mund und Tat und Leben
Carus - CAR 83522Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Nuria Rial, soprano
Wiebke Lehmkuhl, alto
Benedikt Kristjansson, tenor
Matthias Winckhler, bass
Gaechinger Cantorey / Hans-Christoph Rademann
- Sinfonia
- Ich hatte viel Bekümmernis
- Seufzer, Tränen, Kummer, Not
- Wie hast du dich, mein Gott
- Bäche von Gesalznen zähren
- Was betrübst du dich, meine Seele
- Ach Jesu, meine Ruh
- Komm, mein Jesu, und erquicke
- Sei nun wieder zufrieden, meine Seele
- Erfreue dich, Seele
- Das Lamm, das erwürget ist
- Herz und Mund und Tat und Leben
- Gebenedeiter Mund!
- Schäme dich, o Seele, nicht
- Verstockung kann Gewaltige verblenden
- Bereite dir, Jesu, noch itzo die Bahn
- Wohl mir, dass ich Jesum habe
- Hilf, Jesu, hilf
- Der höchsten Allmacht Wunderhand
- Ich will von Jesu Wundern singen
- Jesus bleibet meine Freude
Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147
BWV 21 “Ich hatte viel Bekümmernis” is expressive also thanks to its unusual, almost – for Bach’s time – avant-garde opening chorus (“Ich, ich, ich, ich hatte viel Bekümmernis”), which earned Bach some criticism at the time, and its splendidly jubilant final chorus, which forms a wonderful parenthesis with the opening chorus of BWV 147.
Then there is BWV 147 with the splendid presence of the chorale arrangement (“Jesus bleibet meine Freude”) – a source of earworms – concluding both parts of the cantata: – this holds is so much emotional power and impact that one simply could not, and certainly cannot, remain unmoved, either then or today.
Recorded at the Forum am Schlosspark, Ludwigsburg, 11-14 February 2021.
Dwie bachowskie kantaty pochodzące jeszcze zakresu weimarskiego, które zostały ponownie opracowane na potrzeby lipskie. Pierwsza z nich w katalogu BWV 21 przeznaczona na trze-cią niedzielę po Trójcy Świętej lub czas dowolny w roku liturgicznym jest jedną z najbardziej znanych i i inspirujących także wykonawców kantat mistrza Bacha. Rozbudowana, dwuczęściowa, przeznaczona na 4 solistów wokalnych, czterogłosowy chór i zespół instru-mentalny. BWV 147 przeznaczona na Święto Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, podob-nie jak poprzednia ma strukturę znacznie rozbudowaną, dwuczęściową i podobną obsadę. Obie kantaty są utworami wymagającymi od wykonawców dużych umiejętności i kompe-tencji. Recytatywy, chóry i arie oraz fragmenty instrumentalne znalazły się w rękach niez-wykle fachowych. Na szczególną uwagę zasługuje wybitny zespół wokalistów-solistów. Przyjemność słuchania pokrywa się z wykonawczą kompetencją na najwyższym poziomie!
Alina Mądry - Audio Video 09-2021