Claudio Monteverdi (1567–1643): Lamento d’Arianna (1614) Lasciatemi morire O Teseo, Teseo mio Dove, dov’e la fede Ahi, ch’ei non pur risponde
Carlo Gesualdo (1566–1613): Felicissimo sonno O dolorosa gioia Moro lasso Gia piansi
Josquin Desprez (c.1450/55–1521): Scaramella
Clément Janequin (c.1485–1558): 12 La guerre – prima pars La guerre – secunda pars
Thomas Tomkins (1572–1656): Too much I once lamented
With the new album “Madrigals of Madness” the Calmus Ensemble presents a musical journey to sixteenth- and seventeenth-century Europe with madrigals from Gibbons, Flecha, Monteverdi, Gesualdo, Desprez. In the coming years Calmus will present several madrigal compilations about different emotions pictured in the music. The first CD “Madrigals of Madness” is about the madness found in love, war, loneliness and lovesickness. The liner notes contain an interview with a psychiatrist about madness from a medical point of view. With the release of “Madrigals of Madness,” Calmus has added another impressive CD to its discography. Recorded at the Kirche Gundorf, Leipzig, October 2013 & January 2014
Płyta lipskiego, wokalnego Calmus Ensemble oczaruje każdego słuchacza, który pożąda zarówno niezwykłego repertuaru, jak i równie niezwykłej interpretacji. Jest prawdziwą madrygałową ucztą, oferującą repertuar z XVI i XVII wieku dobrany z niezwykłą precyzją. Siedmiu madrygałowych mistrzów: Orlando Gibbons, Mateo Flecha, Claudio Monteverdi, Carlo Gesualdo, Josquin Desprez, Clément Janequin i Thomas Tomkins, i siedem fascynujących kompozycji przepełnionych skrajnymi emocjami – szaleństwem radości i rozpaczy. Madrygał był tą formą muzycznej wypowiedzi, która zbierała najbardziej wyszukane afekty, wynikające z połączenia muzyki i słowa. Pięcioro wokalistów opowiada siedem różnych historii. Czynią to w sposób mistrzowski: nienaganna dykcja, idealnie wyważone brzmienie – dopasowane do prezentowanych emocji – nieskazitelna intonacja, żywiołowa dynamika oraz subtelna ekspresja. Mamy tu zatem poruszające odmiany muzycznego szaleństwa, ukrytego w XVI i XVII-wiecznych madrygałach. Płyta porywająca i utrwalająca poczucie, że muzyka i słowo są idealną parą, zdolną wyrażać to, co wydaje się być niewyrażalne – ludzkie szaleństwo. Alina Mądry - Audio Video 01-2015