Oratio pro Republica et Rege Chrześcijanie posłuchajcie (Dekalog więtszy) Christe qui lux es et dies Kryste dniu naszej światłości Nunc scio vere Lamentationes Hieremiae Prophetae Ego sum pastor bonus Błogosławiony człowiek Ach mój niebieski Panie Już się zmierzka Benedictio mensae/[Piosnka przed obiadem]/Gratiarum actio post mensam/[Dziękowanie] Alleluia Chwalcie Pana Boga Chwała Bogu z wysokości I któż będzie przemieszkiwał Nakłoń Panie ku mnie ucho Twoje In Te Domine speravi Pochwalmyż wszytcy społem (Pieśń o Narodzeniu Pańskim)
Sub Ursae, czyli „pod północnym niebie” - tytuł płyty został zaczerpnięty z tekstu pierwszej kompozycji na płycie. A całość to komplet dotychczas poznanych dzieł najważniejszego pol-skiego kompozytora dobry renesansu - Wacława z Szamotuł (ok. 1520/1525 - ok. 1560). Ta płyta to niezwykle ważny projekt dla promocji polskiej kultury muzycznej. Warto dodać, że płyta zawiera premierowe nagranie Lamentacji, której dwie brakujące karty odnalazły się w 2016 roku Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. Kompozycja została częściowo zrekon-struowana. Twórczość Wacława z Szamotuł prezentuje europejski poziom. Zarówno łacińskie motety, jak i pieśni z tekstem polskim powstałe w okresie reformacji, są świadectwem wielki-ego talentu kompozytora, jak i wysokiej klasy jego warsztatu. Wykonawcy pod artystycznym kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett potwierdzają tylko te walory. Koniecznie. SUB URSAE can be translated as “under the northern sky”. This expression comes from a popular sixteenth-century prayer for the Commonwealth and the king, with a melody by Wacław of Szamotuły (ca. 1520/25–ca. 1560), the most known Polish Renaissance composer and the birst to be published abroad alongside works by the most acclaimed contemporary European composers. The anthem, calling upon Christ to protect the subjects of Sigismund Augustus, could have been sung in times of war and peace by both Catholics and Protestants, by Poles and Lithuanians, joined in the common praise of the splendour of the happy and prosperous land under the sky of the Great Bear (Ursa Major). The Cracow Singers directed by Basle specialist Agnieszka Budzińska-Bennett and accompanied by Marc Lewon (lute), present the birst ever complete songs of the Renaissance master: Latin motets, Polish monophonic and polyphonic hymns as well as the premiere reconstruction of recently discovered fragments Wacław’s Lamentationes, long thought to be lost. Nagrano w dniach 6-10 kwietnia 2018 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Marcina w Krakowie. Instrumenty: Lutnia renesansowa - Paul Thomson, Bristol 2009.
Sub Ursae, czyli „pod północnym niebie” - tytuł płyty został zaczerpnięty z tekstu pierwszej kompozycji na płycie. A całość to komplet dotychczas poznanych dzieł najważniejszego pol-skiego kompozytora dobry renesansu - Wacława z Szamotuł (ok. 1520/1525 - ok. 1560). Ta płyta to niezwykle ważny projekt dla promocji polskiej kultury muzycznej. Warto dodać, że płyta zawiera premierowe nagranie Lamentacji, której dwie brakujące karty odnalazły się w 2016 roku Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. Kompozycja została częściowo zrekon-struowana. Twórczość Wacława z Szamotuł prezentuje europejski poziom. Zarówno łacińskie motety, jak i pieśni z tekstem polskim powstałe w okresie reformacji, są świadectwem wielki-ego talentu kompozytora, jak i wysokiej klasy jego warsztatu. Wykonawcy pod artystycznym kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett potwierdzają tylko te walory. Koniecznie. Alina Mądry - Audio Video 03-2019