CD 1: Choral: O Mensch bewein dein Sünde groß Recitativo: Am Abend der vor Ostern war Aria: Ach! Wie meint es Jesus gut Recitativo: Und nach gesprochnen Lobgesang Recitativo: Schau hier mein Herz Aria: Rolle doch nicht auf die Erde Recitativo: Und endlich kam die Mörderschar Aria: Verdammter Verräter wo hast du dein Herze Recitativo: Doch Jesus ging gelassen fort Recitativo: Philister! Philister über dir Choral: Ich will hier bei dir stehen Recitativo: Zwar Petrus blieb von weiten Aria I: Ihr seht mich an ihr starren Augen Recitativo: Und weinte bitterlich Aria II: Ich flehe dich um meiner Zähren Recitativo: Der Heiland wird verklagt Aria: Aus Liebe will ich alles dulden Recitativo: Doch diesem ungeacht Choral: Dein Backenstreich und Ruten frisch
CD 2: Aria: Kommt heraus und geht vorüber Recitativo: Wie sieht dein Haar Recitativo: Doch dieses nicht genung Aria: Brechet mir doch nicht das Herz Recitativo: Brechet mir doch nicht das Herz Choral: Wein! Ach wein jetzt um die Wette Recitativo: Und als die Schar Aria: Nimm es nicht mein ander Leben Recitativo: Und um die neunte Stunde Recitativo: So hat mein Jesus nun die Augen zugetan Aria: Es ist vollbracht Recitativo: Zur Abendszeit Chorus: Wir setzen uns bei deinem Grabe nieder Choral: Was schadet mir des Todes Gift
The harpsichordist and conductor Alexander Grychtolik and the top Belgian ensemble Il Gardellino present here on PASSACAILLE an attempt to reconstruct the Passion oratorio BWV Anh. 169, which Bach began around 1725 but then abandoned or had to abandon. This recording is intended to show that with Picander's free Passion poem, the composer must also have planned his own contribution to the then extremely popular genre of the freely composed Passion oratorio. Numerous detailed questions about the work will probably remain unanswered forever. In the spirit of artistic experimentation, however, this version is intended to explore a new aspect of Bach's Passion aesthetics.
Alexander Grychtolik - klawesynista i dyrygent oraz czołowy belgijski zespół Il Gardellino wraz z wybitnymi solistami (m.in. Miriam Feuersinger) prezentują rekonstrukcję oratorium pasyjnego BWV Anh. 169, które Bach rozpoczął komponować około 1725 roku, ale potem porzucił z niewiadomych przyczyn. Grychtolik jest obecnie uważany za eksperta w dziedzinie rekonstrukcji dzieł muzycznych Bacha. „Passionsoratorium” opiera się na tekście Christiana Friedricha Henriciego, znanego jako Picander. Zostało przez niego opublikowane w 1725 roku i zawiera fragmenty, które później zostały włączone przez Bacha do Pasji według św. Mateusza. W rekonstrukcji oratorium znalazło się kilka muzycznych fragmentów z tej pasji oraz z Pasji według św. Jana. Wiele szczegółowych pytań dotyczących tego dzieła prawdopodobnie pozostanie bez odpowiedzi na zawsze. Jednakże, w duchu eksperymentu artystycznego, ta wersja ma na celu zbadanie nowego aspektu estetyki muzyki pasyjnej Bacha. W świecie muzyki klasycznej rekonstrukcja utworu, który nie przetrwał do naszych czasów w pełnej formie, jest zarówno wyzwaniem, jak i artystyczną przygodą. Alexander Grychtolik podjął się zadania odtworzenia „Passionsoratorium”, a jego wysiłki zostały zrealizowane dzięki mistrzowskiej interpretacji zespołu Il Gardellino, chóru i solistów. Rezultatem jest album, który nie tylko rzuca nowe światło na Bachowską spuściznę, ale również staje się świadectwem kreatywności i pasji muzyków. Alina Mądry - Audio Video 03-2024