Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 651-652
Nośnik: 2 CD
Data wydania: grudzień 2022
EAN: 5906395034895
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 651-652
Nośnik: 2 CD
Data wydania: grudzień 2022
EAN: 5906395034895
Chopin: Barcarolle, Ballade, Mazurkas, Rondo, Sonata
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 651-652
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Wykonawcy
Miyu Shindo, piano
Miyu Shindo, piano
CD 1:
Nokturn c-moll op. 48 nr 1
Etiuda gis-moll op. 25 nr 6
Etiuda C-dur op. 10 nr 1
Ballada As-dur op. 47
Ballada g-moll op. 23
Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Walc As-dur op. 42
Barkarola Fis-dur op. 60
CD 2:
4 mazurki op. 17
Rondo ? la Mazur F-dur op. 5
Sonata h-moll op. 58
Nokturn c-moll op. 48 nr 1
Etiuda gis-moll op. 25 nr 6
Etiuda C-dur op. 10 nr 1
Ballada As-dur op. 47
Ballada g-moll op. 23
Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Walc As-dur op. 42
Barkarola Fis-dur op. 60
CD 2:
4 mazurki op. 17
Rondo ? la Mazur F-dur op. 5
Sonata h-moll op. 58
Czternastu japońskich pianistów uczestniczyło w 18. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który odbył się w Warszawie w październiku 2021 roku. Ta edycja Konkursu okazała się udana dla Japończyków, którzy nie znaleźli się w gronie laureatów od 2005 roku; tym razem było ich aż dwóch: Kyohei Sorita (który zdobył drugą nagrodę ex aequo) i Aimi Kobayashi (laureatka IV nagrody ex aequo). W gronie pozostałych pianistów, kultywujących znakomitą tradycję wykonawstwa Chopina w Japonii, była Miyu Shindo, o której Jakub Puchalski napisał w ,,Kurierze Chopinowskim'': ,,Shindo zaprezentowała się jako wirtuozka o ogromnej biegłości i gładkich przebiegach gamowych'', której interpretacje cechował wyrazisty charakter.
„To najbardziej starannie dopracowana sonata tej sesji przesłuchań” – komentował Jakub Puchalski w „Kurierze Chopinowskim”. Miyu Shindo wykonała Sonatę h-moll op. 58. Pianistka zasłużyła na taką opinię z powodzeniem mierząc się z wieloma wyzwaniami. Otwierające Allegro maestoso rozpoczyna jeden z najbardziej zdecydowanych i wyrazistych tematów, jakie Chopin kiedykolwiek skomponował - swoistą przeciwwagę dla niego stanowi finałowe rondo Agitato, wymagające nie lada wirtuozerii. Podobnie jak wszystkie czteroczęściowe sonaty Chopina (z Sonatą na wiolonczelę i fortepian włącznie), tak i ta przełamuje przyjętą przez Beethovena zasadę wolnej drugiej części. Tu krótkie i ulotne Scherzo poprzedza długie Largo, przybierające postać jakby ,,podwójnego nokturnu''. Dzieło, powstałe w 1844 roku w Nohant, wyznaczyło także nowe perspektywy w zakresie tonalności, poczynając od faktu, że bardzo niewielu kompozytorów stworzyło wcześniej sonaty na instrumenty klawiszowe w tonacji h-moll. Niedługo potem odkrył ją Liszt i stała się niejako kluczem do odkrycia innych, ,,przyjaznych pianistom'' tonacji. Chopinowska Sonata op. 58, stanowiąca nie lada wyzwanie dla wykonawcy, jest rewelacyjnie napisanym utworem na fortepian.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: [CD 1, 1–4] I etap przesłuchań, 4 października; [CD 1, 5–9] II etap przesłuchań, 9 października; III etap, [CD 2]. Piano: Steinway D, 611 479.
„To najbardziej starannie dopracowana sonata tej sesji przesłuchań” – komentował Jakub Puchalski w „Kurierze Chopinowskim”. Miyu Shindo wykonała Sonatę h-moll op. 58. Pianistka zasłużyła na taką opinię z powodzeniem mierząc się z wieloma wyzwaniami. Otwierające Allegro maestoso rozpoczyna jeden z najbardziej zdecydowanych i wyrazistych tematów, jakie Chopin kiedykolwiek skomponował - swoistą przeciwwagę dla niego stanowi finałowe rondo Agitato, wymagające nie lada wirtuozerii. Podobnie jak wszystkie czteroczęściowe sonaty Chopina (z Sonatą na wiolonczelę i fortepian włącznie), tak i ta przełamuje przyjętą przez Beethovena zasadę wolnej drugiej części. Tu krótkie i ulotne Scherzo poprzedza długie Largo, przybierające postać jakby ,,podwójnego nokturnu''. Dzieło, powstałe w 1844 roku w Nohant, wyznaczyło także nowe perspektywy w zakresie tonalności, poczynając od faktu, że bardzo niewielu kompozytorów stworzyło wcześniej sonaty na instrumenty klawiszowe w tonacji h-moll. Niedługo potem odkrył ją Liszt i stała się niejako kluczem do odkrycia innych, ,,przyjaznych pianistom'' tonacji. Chopinowska Sonata op. 58, stanowiąca nie lada wyzwanie dla wykonawcy, jest rewelacyjnie napisanym utworem na fortepian.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: [CD 1, 1–4] I etap przesłuchań, 4 października; [CD 1, 5–9] II etap przesłuchań, 9 października; III etap, [CD 2]. Piano: Steinway D, 611 479.