Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 641-642
Nośnik: 2 CD
Data wydania: maj 2022
EAN: 5906395034741
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 641-642
Nośnik: 2 CD
Data wydania: maj 2022
EAN: 5906395034741
Chopin: Nocturne, Waltzes, Mazurkas, Sonata b-moll, Piano Concerto e-moll
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 641-642
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Utwory na płycie:
- F.Chopin Nocturne in C sharp minor Op.27 No.1
- F.Chopin Etude in A minor Op.25 No.11
- F.Chopin Etude in A minor Op.25 No.4
- F.Chopin Scherzo in E major Op.54
- F.Chopin Ballade in A flat major Op.47
- F.Chopin Waltz in A flat major Op.34 No.1
- F.Chopin Waltz in A minor Op.34 No.2
- F.Chopin Waltz in F major Op.34 No.3
- F.Chopin Polonaise in F sharp minor Op.44
- F.Chopin Fantasy in F minor Op.49
- F.Chopin Mazurka in B flat major Op.17 No.1
- F.Chopin Mazurka in E minor Op.17 No.2
- F.Chopin Mazurka in A flat major Op.17 No.3
- F.Chopin Mazurka in A minor Op.17 No.4
- F.Chopin Sonata in B flat minor, Op.35 movt.1
- F.Chopin Sonata in B flat minor Op.35 movt.2
- F.Chopin Sonata in B flat minor Op.35 movt.3
- F.Chopin Sonata in B flat minor Op.35 movt.4
- F.Chopin Piano Concerto in E minor Op.11 movt.1
- F.Chopin Piano Concerto in E minor Op.11 movt.2
- F.Chopin Piano Concerto in E minor Op.11 movt.3
CD 1:
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Etiuda a-moll op. 25 nr 11
Etiuda a-moll op. 25 nr 4
Scherzo E-dur op. 54
Ballada As-dur op. 47
Walc As dur op. 34 Nr 1
Walc a-moll op. 34 nr 2
Walc F-dur op. 34 nr 3
Polonez fis-moll op. 44
Fantazja f-moll op. 49
CD 2:
4 mazurki op. 17
Sonata b-moll op. 35
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Etiuda a-moll op. 25 nr 11
Etiuda a-moll op. 25 nr 4
Scherzo E-dur op. 54
Ballada As-dur op. 47
Walc As dur op. 34 Nr 1
Walc a-moll op. 34 nr 2
Walc F-dur op. 34 nr 3
Polonez fis-moll op. 44
Fantazja f-moll op. 49
CD 2:
4 mazurki op. 17
Sonata b-moll op. 35
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Eva Gevorgyan, jedna z najmłodszych uczestniczek 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, cieszyła się ogromną popularnością wśród obserwatorów wydarzenia. Spośród finalistów, którzy nie otrzymali nagrody, to właśnie ta 17-letnia pianistka reprezentująca Rosję i Armenię miała najwięcej fanów - na całym świecie. Równie entuzjastycznie jej występy przyjmowali niektórzy komentatorzy w Filharmonii Narodowej. Już w pierwszym etapie Marcin Majchrowski opisywał ją w ,,Kurierze Chopinowskim'', jako ,,jedną z najciekawszych pianistek i faworytek. […] zadziwiające, ile w niej mądrości, którą objawiał sam układ programu", podsumowywał: ,,Mam swoją faworytkę!". Wtórowała mu Dorota Szwarcman, gdy komentując jej Sonatę b-moll op. 35 w trzecim etapie pisała, że ,,nikt nie sprostał konkurencji z Evą Gevorgyan jest to utwór jakby dla niej stworzony'' .
Gevorgyan wydaje się być artystką, która nic nie pozostawia przypadkowi; wymowny jest fakt, że wszystkie utwory w programie jej recitalu w pierwszym etapie były w powiązanych tonacjach. Występ otwierał Nokturn cis-moll op. 27 nr 1 - choć z pewnością charakterystyczny dla jednego z najbardziej idiomatycznych chopinowslcich gatunków, to jednak dość specyficzny. Pełen zalu, tajemniczy, niesie bodaj najwięcej „wschodniego'' klimatu ze wszystkich dzieł Chopina. Burdonowe basy, pianistyczne echo wschodnio europejskich dud, i modalna egzotyka utworu skłoniły Roya Howata do rozwazań, czy Chopin mógł się zetknąć w Paryzu w muzyką indyjską. Theodor Kuliak, znakomity pedagog działający w XIX wieku, wskazywał natomiast na paralele z pieśnią Meyerbeera 'Le Moine'. Bez względu na źródło inspiracji, jest to niewątpliwie jeden z najwyzej cenionych chopinowskich nokturnów.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: I etap przesłuchań, 6 października (CD 1, 1-4); II etap przesłuchań, 11 października (CD 1, 5-9); III etap przesłuchań, 15 października (CD 1, 10).
Gevorgyan wydaje się być artystką, która nic nie pozostawia przypadkowi; wymowny jest fakt, że wszystkie utwory w programie jej recitalu w pierwszym etapie były w powiązanych tonacjach. Występ otwierał Nokturn cis-moll op. 27 nr 1 - choć z pewnością charakterystyczny dla jednego z najbardziej idiomatycznych chopinowslcich gatunków, to jednak dość specyficzny. Pełen zalu, tajemniczy, niesie bodaj najwięcej „wschodniego'' klimatu ze wszystkich dzieł Chopina. Burdonowe basy, pianistyczne echo wschodnio europejskich dud, i modalna egzotyka utworu skłoniły Roya Howata do rozwazań, czy Chopin mógł się zetknąć w Paryzu w muzyką indyjską. Theodor Kuliak, znakomity pedagog działający w XIX wieku, wskazywał natomiast na paralele z pieśnią Meyerbeera 'Le Moine'. Bez względu na źródło inspiracji, jest to niewątpliwie jeden z najwyzej cenionych chopinowskich nokturnów.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: I etap przesłuchań, 6 października (CD 1, 1-4); II etap przesłuchań, 11 października (CD 1, 5-9); III etap przesłuchań, 15 października (CD 1, 10).