Wykonawcy
Kasia Pietrzko Trio: Kasia Pietrzko, piano Andrzej Święs, double bass Piotr Budniak, drums Maciej Kądziela, alto or soprano saxophone Andrzej Chyra, reciter
Czułośc Wielkość Obojętność Ciemność Jesień Jak… Marionetki Improwizacja „Na zapytanie o wieści z Warszawy” Liryka i druk Moja piosnka
Płyta z jazzowymi opracowaniami Kasi Pietrzko i Macieja Kądzieli do wierszy, które czyta Andrzej Chyra, kontynuuje piękną tradycję łączenia jazzu z poezją, której początki w Europie sięgają lat 50-tych. Inicjatorem tej formuły i jednocześnie autorem serii płytowej „Jazz und Lyrik” był Joachim Ernst Berendt, autor cenionych książek o jazzie, wydawca i promotor jazzowych festiwali. Znał bardzo dobrze jazz polski, zwłaszcza Krzysztofa Komedę, któremu poświęcił jedną z płyt serii, ze znamiennym tytułem „Meine susse Europaische Heimat”. Warto przypomnieć, że Komeda pisał wówczas muzykę do wierszy twórców współczesnych, m.in. Baczyńskiego, Gałczyńskiego, Miłosza, Herberta, Różewicza i Szymborskiej (całość w tłumaczeniu Karla Dedeciusa), a w pamiętnej realizacji płytowej wzięli udział, obok lidera - Tomasz Stańko i Zbigniew Namysłowski (ten program współcześnie reaktywował ze swoim zespołem Jan Ptaszyn Wróblewski, głównie w wersji instrumentalnej).
Płyta Norwid ma szansę stać się dla wielu słuchaczy odkryciem albo nadzwyczajną przygodą w czasie i w przestrzeni. Rzadko sięgamy dziś po Norwida. Wydaje się z jednej strony staroświecki i nazbyt pretensjonalny, z drugiej po prostu mało zrozumiały (nawet wśród fachowców istnieją do dziś różnice zdań na temat tego, „co poeta chciał przez to powiedzieć”!). A przecież pytania, które stawia, wizje, które roztacza, problemy, nad którymi się pochyla, są również udziałem naszego pokolenia. Spektakl koncertowy czy płyta dostarczają nowych wrażeń i nowych pokus, by po tę poezję sięgnąć na nowo, bez obciążeń i szkolnych uprzedzeń. Dwa odległe światy - polskiego romantyzmu i współczesnego jazzu - paradoksalnie tworzą zupełnie nową, fascynującą jakość.
Tomasz Szachowski (fragment z książeczki) Muzykę nagrano w Cavatina Studio, Bielsko-Biała, 20–22 grudnia 2021, wiersze Norwida w Studio Teatru Polskiego Radia w Warszawie, 24 maja 2022.