koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
nifccd071
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka czasów Chopina
Nr katalogowy: NIFCCD 071
Nośnik: 1 CD
Data wydania: listopad 2020
EAN: 5906395034512
48,00 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 48,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok, romantyzm, klasycyzm
Obszar (język): niemiecki, polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: preludia, fuga, sonata

Chopin / Bach / Beethoven: At Chopin's home piano

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 071
Wykonawcy
Alexei Lubimov, upright piano Pleyel [1843]
Nagrody i rekomendacje
 
Choc de Classica Music Island Recommends
 
Fryderyk Chopin:
Preludium cis-moll op. 45
Barkarola Fis-dur op. 60
Preludium As-dur 'Presto con leggierezza' [WN 44]
Berceuse Des-dur op. 57

Johann Sebastian Bach:
Preludium i fuga cis-moll, BWV 849
Preludium i fuga Fis-dur, BWV 858
Preludium i fuga h-moll, BWV 869

Wolfgang Amadeus Mozart:
Fantazja d-moll, KV 397

Ludwig van Beethoven:
Sonata cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa”
Repertuar tej płyty został przez Alexeia Lubimova bardzo precyzyjnie przemyślany zarówno od strony wyrazowo·semantycznej (np.."tematyka" akwatyczna), jak i tonacyjnej. Do głębokich rozważań wybitnego pianisty mozna by jeszcze jeden wątek uzupełniający, który również temu albumowi nadaje spójność: przechodzenie od ciemnej, fatalistycznej tonacji cis-rnoll do jej jaśniejszego rewersu - Des-dur. Tak właśnie, chodzi o Des·dur, a nie jednoimienną tonację Cis-dur. Chociaż można w tej enharmonicznej zamianie (Cis i Des brzmią przecież tak samo) dostrzec jedynie dbałość kompozytorów o bardziej komfortowy zapis (tonacja Des-dur z pięcioma bemolami pozwala notować muzykę łatwiej niż sześciokrzyżykowe Cis-dur), to jednak w historii muzyki musiały istnieć jeszcze inne powody dla których kompozytorzy chętnie porzucali cztery krzyżyki dla bemoli. Chopin, który ukochał sobie mroczno-cierpiętniczą tonację cis-moll, lubił zamieniać ją na promienne Des-dur zarówno w obrębie pojedynczych utworów, jak i całych opusów. Przypadek takiej metamorfozy obserwujemy w Polonezie op. 26 nr 1, Scherzu op. 39 czy Walcu op. 64 nr 4; proces odwrotny (od Des do cis i z powrotem) zachodzi w Preludium op. 28 nr 15 („Deszczowym”). Z kolei następstwa utworów cis/Des w ramach jednego opusu odnajdziemy w Etiudach z opusu 25 (nr 7 i 8) czy Nokturnach op. 27.

Marcin Gmys (fragment z książeczki)

Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego,

Warszawa, 26–29 sierpnia 2019.

Zobacz także:

  • NIFCCD 136
  • NIFCCD 141-142
  • VOX 3032
  • SWR 19161
  • GEN 24877
  • ALC 3146
  • UMFCCD 166
  • FHR 099
  • CC 72998
  • CC 72984