Nr katalogowy: DCD 34149
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2014
EAN: 801918341496
Serenissima: Music from Renaissance Europe on Venetian Viols
Delphian - DCD 34149The Rose Consort
- Contrapunti (125) on the cantus firmus "La Spagna": Centesima Terza
- Contrapunti (125) on the cantus firmus "La Spagna": Settuagesima Settima
- Contrapunti (125) on the cantus firmus "La Spagna": Nonagesima Terza
- Palle, Palle, song for 3 voices
- Altro non è el mio amor', madrigal for 5 voices
- La morte de la ragion, pavana à 4
- Gagliarda "La manfrolina"
- Pavana e Gagliarda "della Traditora", Venetian dance
- La mi la sol, in 4 parts (playable by instruments)
- Im Mayen hört man die Hanen krayen, lied for 5 voices (S. xviii/24)
- Ich stund an einem Morgen, song for 4 voices
- Ich Stuend an Einem Morgen, for 4 voices
- Ich stünd an einem Morgen, for 5 voices
- Fortuna ad voces musicales, for 4 voices
- O sacrum convivium, motet for 5 voices, M. xii (S. v/68)
- Fantasie à 4, for viol consort
- Doulce mémoire, chanson
- Doulce mémoire (from "Le Parangon")
- Missa Doulce Mémoire, for 5 voices: Kyrie
- Pavan and Galliard for 5 instruments: Pavan
- Pavan and Galliard for 5 instruments: Galliard
- In Nomine a 4 No. 2
- In Nomine a 5 ("Howld fast")
- Fantasia con pause e senza pause
- Paven, for 4 parts (from Thomas Wode's Partbooks)
- Gallyard
- Ronda
- La represa
- Fantasia a 3, for instrumental consort No. 2 in C major
- A Song of Mr Robert Parsons
- Pavan and Galliard for lute: Pavan
- Pavan and Galliard for lute: Galliard
1-3. Costanzo Festa:
Three contrapuncti on ‘La Spagna’
4. Henricus Isaac:
Palle, palle
5. Philippe Verdelot:
Altro non e’l mio amore
6-8. anon.:
Three dances, c.1530
9. Henricus Isaac:
La my la sol
GERMANY:
10. Orlande de Lassus:
Im Mayen
11. Henricus Isaac:
Ich stund an einem Morgen
12. Ludwig Senfl:
Ich stund an einem Morgen a 3
13. Ludwig Senfl:
Ich stund an einem Morgen a 4
14. Ludwig Senfl:
Fortuna ad voces musicales
15. Orlande de Lassus:
O sacrum convivium
FRANCE:
16. Claude Le Jeune:
Premiere Fantasie
17. Tylman Susato:
Doulce mémoire a 3
18. Pierre Sandrin, arr. Diego Ortiz:
Doulce mémoire
19. Cipriano de Rore:
Kyrie from Missa Doulce mémoire
ENGLAND:
20-21. Augustine Bassano:
Pavan and Galliard
22. Osbert Parsley:
In Nomine a 4 No. 2
23. Christopher Tye:
In Nomine ‘Howld fast’
24. Philip van Wilder:
Fantasia con pause e senza pause
25-28. anon.:
Four dances, c.1560
29. William Byrd:
Fantasia a 3 No. 2
30. Robert Parsons:
Song of Mr Robert Parsons
31-32. Antony Holborne:
Pavan and Galliard 41 & 42
The Rose Consort of Viols, already acclaimed for their recordings of later English repertoire, have been inspired by viol-maker Richard Jones’s reconstructions of a Venetian instrument by Francesco Linarol – the earliest viol surviving from the sixteenth century – and trace a path from the viol’s northern Italian origins to England, where it found a particularly welcome home at the turn of the 1600s.
The Rose Consort of Viols takes its name from the celebrated family of viol-makers, whose work spanned the growth and flowering of the English consort repertory. The Consort performs extensively throughout the UK and Europe, appears regularly on the BBC and in the major London concert halls, and has also featured at festivals in Canada and the USA. It has received awards for its research and performance of newly devised programmes and has made a number of highly acclaimed recordings, including An Emerald in a Work of Gold, their most recent CD for Delphian, featuring music by Byrd and his contemporaries in collaboration with The Marian Consort.
Muzyka przeznaczona na wiole obecna w muzyce europejskiej od XVI do końca XVIII wieku stanowi spory repertuar i niezwykle interesujący pod wieloma względami. Dźwięk wioli jest oczywiście specyficzny i nie zawsze łatwo i prosto przychodzi „nowicjuszom” oswojenie się z nim. Jednak ma w sobie coś metafizycznego i zniewalającego. Rose Consort of Viols - bardzo załużeni muzycy, „głoszący” od wielu lat po świecie urok tego instrumentu, tym razem zachwycają nas dźwiękiem XVI-wiecznych weneckich wiol, bowiem na tej płycie grają na kopiach tych instrumentów. A kluczem do repertauru jest idea „zapożyczania” - melodia popularna w jednym kraju staje się inspiracją dla kompozytora z innego kraju i opracowuje ją ponownie. I tak muzycznie przemieszczamy się przez Włochy, Niemcy, Francję i Anglię w towarzystwie najbardziej znamienitych kompozytorów. Bardzo interesująca podróż.
Alina Mądry - Audio Video 02-2015