Seria: Polish series
Nr katalogowy: COR 16110
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2013
EAN: 828021611025
Pękiel: Ave Maria, Missa Concertata, Audite Mortales
Coro - COR 16110Bartłomiej Pękiel (?-1670)
- Missa a 14 (Kyrie & Gloria only): Kyrie
- Missa a 14 (Kyrie & Gloria only): Gloria
- Resonet in laudibus, for chorus
- Dulcis amor Jesu
- Magnum nomen Domini, for chorus
- Audite Mortales dialogue for 6 voices, 2 viola da gambas, double-bass & organ
- O adoranda Trinitas
- Nativitas tua
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Kyrie
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Gloria
- Assumpta Est Maria, motet a quatre voix
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Credo
- Ave Maria, for chorus
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Sanctus
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Benedictus
- Missa Concertata ("La Lombardesca"): Agnus Dei
Dulcis Amor Jesu
Resonet in laudibus
Magnum nomen Domini
Ave Maria
Assumpta est Maria
O Adoranda Trinitas
Nativitas tua
Missa Concertata La Lombardesca Missa a 14 (Kyrie & Gloria)
Bartłomiej Pękiel was one of the most eminent Polish composers of choral music of the 17th century. He served at the court in Warsaw from around 1633 and was assistant to Marco Scacchi at the Chapel Royal in Warsaw before becoming Kapellmeister himself from 1645-1655 - the first non-Italian to hold the post. He then moved to Wawel Cathedral in Krakow where he wrote for the Rorantist vocal ensemble.
Just 29 of his compositions survive today and on this new album by The Sixteen under the direction of Associate Conductor, Eamonn Dougan, we present 10 of his works for choir and orchestra including the Missa Concertata La Lombardesca resplendent with double choir, violins and sackbuts and the extraordinary and dramatic Audite mortales.
In this recording dedicated solely to his works, Pękiel shows himself to be a skilled craftsman, mastering the techniques taught by the Italian maestri, but also imbuing his works with his own particular harmonic colour in all the varied styles in which he writes.
Eamonn Dougan is The Sixteen's Associate Conductor and has conducted the group throughout the UK and Europe - most recently to great acclaim at the Concertgebouw, Amsterdam, at the Abbaye de Lessay, France and at the Queen Elizabeth Hall. Eamonn is also Principal Guest Conductor of The National Youth Choir of Great Britain and Chorus Director of Britten Sinfonia Voices. He is also a regular Guest Conductor with Wrocław Philharmonic Choir, Poland. Alongside Harry Christophers Eamonn co-conducted The Sixteen’s 2012 album The Earth Resounds to great acclaim
Długo czekaliśmy na tę płytę. Jeden z najlepszych europejskich zespołów muzyki dawnej The Sixteen, założony w 1979 roku, nagrał płytę z muzyką polskiego kompozytora XVII wieku – Bartłomieja Pękiela (zm. ok. 1670). To początek serii zainspirowanej i realizowanej przez wytwórnię Coro, której celem jest nagrywanie płyt z polską muzyką renesansu i baroku. Ten fakt nie może pozostać niezauważonym. Będziemy śledzić pilnie kolejne edycje. Na płycie znalazły się najważniejsze zachowane dzieła Pękiela na czele z Audite mortales i Missa Concertata „La Lombardesca”. W Polsce tamtego czasu dominowały wpływy włoskie i włoscy muzycy sprawowali najwyższe muzyczne stanowiska w kapeli królewskiej. Wpływy zatem tej tradycji są udziałem prezentowanych dzieł. Bartłomiej Pękiel należy do jednych z najważniejszych twórców naszego dziedzictwa muzycznego. Wysoka kultura wokalnego kunsztu zespołu stawia te utwory w godziwym gronie europejskiej spuścizny XVII wieku.
Alina Mądry - Audio Video 06-2013