koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
cc72933
Wydawnictwo: Challenge Classics
Nr katalogowy: CC 72933
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: marzec 2023
EAN: 608917293326
69,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): flamandzki
Rodzaj: msza

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Obrecht: Missa Maria Zart

Challenge Classics - CC 72933
Nagrody i rekomendacje
 
Gramophone Awards Ritmo Parade ICMA Award Nomination Gramophone Critic's Choice Gramophone Editor's Choice Music Island Recommends
 
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
Jacob Obrecht’s Missa Maria zart is an extraordinary work, both literally, as probably the longest extant Mass of the Renaissance, taking an hour to perform, and in the more general meaning of the word. It is recognised as one of the most ambitious artistic creations of its time; some have claimed that it defies description. The director of Cappella Pratensis, Stratton Bull mentioned his interest in the complexities of Renaissance mensural notation and the difficulties that modern-day ensembles sometimes experience in interpreting it. Although several recordings of this Mass already existed, few if any had succeeded in doing justice to its subtle system of mensuration signs and use of notation generally. A symposium was held in 2018 and the resulting performance duly took place, but plans for a recording were postponed due to the Covid-19 pandemic. This had the welcome if unintended consequence of permitting several other live performances before the recording sessions in September 2022: the interpretation that Cappella Pratensis commits to disc is well ‘lived in’. Jacob Obrecht was born in Ghent between 1457 and 1459. His career included a string of posts as choirmaster in Northern France and the Low Countries (Cambrai, Bruges, Bergen op Zoom, Antwerp). He died in Ferrara (of plague) in May or June 1505. It is not known when the Missa Maria zart was composed but there are good reasons for thinking it one of Obrecht’s very last Mass cycles. Even by Obrecht’s standards Maria zart is unusually complex and inventive. Given the general agreement that Maria zart was probably commissioned for the Imperial court at Innsbruck, Cappella Pratensis uses the Germanic pronunciation that would have been in use there.

Muzyka renesansowa to przede wszystkim wokalna polifonia kolejnych generacji kompozytorów franko-flamandzkich. Do jednych z nich i to najwybitniejszych należał Jacob Obrecht (1457-1505). Jego Missa Maria zart jest bodaj najdłuższą i najbardziej zawiłą zachowaną mszą renesansową. Została prawdopodobnie zamówiona na dwór cesarski w Inns-brucku, stąd wykonawcy - muzycy Cappella Pratensis pod dyrekcją Strattona Bulla zachowują odpowiednią wymowę dla tego regionu. Stratton Bull poddał to dzieło wnikliwym badaniom i analizie, chcąc podczas interpretacji zachować jej subtelności notacyjne. Nie jest bowiem tak łatwo odczytać dziś wykonawczo w prawidłowy sposób ówczesne zawiłości zapisu notacji menzuralnej. Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia w tym nagraniu z najbardziej rzetelnym historycznie wykonaniem. A przy tym ta muzyka płynie nieprzerwanym nurtem renesansowych imitacji. Można całkowicie „odpłynąć” wsłuchując się w to wybitne wykonanie.
Alina Mądry - Audio Video 04-2023

Zobacz także:

  • CDA 68216
  • ALC 1308
  • GIM 032
  • EPRC 071
  • KTC 1802
  • HC 23081
  • QTZ 2163
  • ACD 22812
  • HC 23067
  • CC 72980