Nr katalogowy: BISSACD 2185
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: luty 2016
EAN: 7318599921853
Cheron / Dieupart / Marais: Sonates et Suites
Bis - BISSACD 2185Andre Cheron (1695-1766)
Charles Dieupart (1667-1740)
Marin Marais (1656-1728)
Nicolas Chedeville; J-M. Hotteterre; Philidor; J-M. Leclair; Michel Blavet
- Sonata VI: I. Vivace
- II. Fuga da Capella
- III. Largo
- IV. Allegro ma non presto from Sonata VI (beginning)
- Sonate pour la Flute à bec: I. Lentement
- II. Fugue
- III. Courante
- IV. (...) les notes égales et détachez
- V. Fugue
- Première Suite: I. Ouverture
- II. Allemande
- III. Courante
- IV. Sarabande
- V. Gavotte
- VI. Menuet
- VII. Gigue
- Folies d'Espagne (beginning)
- Troisième Suite. Sonate: I. Prelude
- II. Allemande
- III. Courante
- IV. Grave
- V. Gigue
- Sonata XI: I. Adagio
- II. Allegro
- III. Aria Gratioso
- Sonata II: I. Andante e spicato
- II. Allegro
- III. Minuetto - Variatione I - Variatione II
- Sonate III: I. Gravement sans lenteur
- II. Allemande
- III. Chaconne
Sonata VI from Il Pastor Fido
Anne Danican Philidor:
Sonate pour la Flute a bec from Ier Livre de Pieces
Charles Dieupart:
Premiere Suite from Six Suites de Clavecin
Marin Marais:
Couplets de folies (Les folies d’Espagne) from Pieces de viole, Livre II (arr. for solo recorder by Dan Laurin)
Jacques-Martin Hotteterre:
Troisieme Suite. Sonate from Deuxieme Livre de Pieces
Jean-Marie Leclair:
Sonata XI from Second Livre de Sonates
Michel Blavet:
Sonata II from Troisieme Livre de Sonates
André Chéron:
Sonate III from Sonates en duo et en trio
Since 1987, Dan Laurin has released some thirty titles on BIS, with recorder music spanning across the world – from Japan to England by way of Sweden – and the ages: from the complete Der Fluyten Lust-hof by van Eyck to Chiel Meijering's Rock that Flute. On his latest disc, Sonates et Suites he has chosen to visit France at an exciting point in time. In the early 18th century, when all of the sonatas and suites included here were composed, the system of censorship that ensured that nothing was printed without royal permission (le privilege du roi) was beginning to crumble, at least in the field of music. One contributing factor was ‘le Concert Spirituel’, a series of privately arranged public concerts which was inaugurated in 1725, and which meant nothing less than an aesthetic revolution for the attending Parisians. Sometimes performances of Italian music in particular led to actual brawls between advocates of the French and the Italian style, but in time the encounter between French elegance and Italian sensuousness led to a fruitful relaxation of the musical styles. On their extremely well-filled disc (85+ minutes!), Laurin and his fellow musicians Anna Paradiso on harpsichord and cellist Domen Marinčič illustrate this process in sound, with a quintessentially French suite by Charles Dieupart rubbing shoulders with an italianate 'Suite-Sonate' by Jacques-Martin Hotteterre, who after spending some time in Rome earned the nick-name ‘le Romain’. The disc also presents Dan Laurin with the perfect opportunity to perform on his own instrument the most iconic piece of French music from this period. Prepare yourself for Marin Marais' Folies d'Espagne like you have never heard them before, in Laurin's own arrangement for solo recorder!
Słuchaczom muzyki dawnej nie trzeba specjalnie przedstawiać flecisty Dana Laurina. Od 1987 roku nieprzerwanie nagrywa i koncertuje na całym świecie. Ta płyta prezentuje swego rodzaju osobistą muzyczną wycieczkę Laurina do XVIII-wiecznej Francji, na którą zabrał pozostałych dwóch muzyków. Możemy usłyszeć sonaty i suity takich kompozytorów, jak m.in. Marin Marais, Nicolas Chédeville, Jean-Marie Leclair, Michel Blavet i innych. Monopol królewski na muzykę został przełamany. W Paryżu zaczął w 1725 roku funkcjonować „Le Concert Spirituel”, czyli cykl publicznych koncertów organizowanych przez osoby prywatne. Tak bardzo niechciany włoski styl zaczął wnikać do muzyki francuskiej. I to właśnie możemy usłyszeć na tej płycie - ową estetyczno-muzyczną rewolucję, która promieniuje francuską elegancją i włoską zmysłowością. Repertuar tej płyty na pewno stanowi doskonałą ilustrację francuskiej muzyki instrumentalnej XVIII wieku i to w doskonałym wykonaniu.
Alina Mądry - Audio Video 03-2016