Portigaler (after Guillaume Du Fay Or me veult bien Esperance mentir) Redeuntes In Idem mi de eadem mensura Ave stella matutina Ein buer gein holtze Se la phase pale (after Guillaume Du Fay Se la face ay pale) Redeuntes In fa Redeuntes In ut Magnificat Octani toni Sequuntur Redeuntes In Idem En soustenant vostre querelle Praeambulum super f Annavasanna (upon anon. Une foys avant que morir) Der Winter will hin wichen Christus surrexit mala nostra texit... Bohu svemu krali nebeske?mu Ich sah ein bild in blauwer weyt Gross senen A vous sans aultre Verlangen tut mich krencken Ich sachs eyns mols den lichten morgensterne Adyen matres belle (upon Gilles de Bins dit Binchois Adieu mes tres belles amours) Redeuntes In la Parleregart/Ad huc semel (after Guillaume Du Fay Par le regart de vos beaulx yeulx) Qui vult messite (after Gilles de Bins dit Binchois Qui veut mesdire) Praeambulum super sol
Troje muzyków na instrumentach, które funkcjonowały już w XV-wiecznym pejzażu muzycznym (flety, harfa, organetto i clavicymbalum) stworzyli niepowtarzalny klimat tej płyty. Prowadzą słuchacza po świecie muzyki XV wieku z kręgu niemieckiego. Wykonawcy tworzą klimat dźwiękowy tamtego świata - fascynujący i bogaty. A repertuar tej płyty oparli na trzech ważnych, zachowanych rękopisach z tego czasu: Buxheimer Orgelbuch (ok. 1470), Lochamer Liederbuch ( ok.1460) i tzw. Śpiewnik głogowski (Glogauer Liederbuch, ok. 1470). Wszystkie źródła pochodzą z podobnego okresu i są prawdziwą skarbnicą, bowiem pośród utworów znajdujemy tam dzieła najwybitniejszych kompozytorów XV wieku, m.in. Guillaume’a Du Fay, Gilles’a Binchois czy Antoine’a Busnois. Muzycy proponują wersje instrumentalne tych pierwotnie wokalnych utworów, wzbogacając je dodatkowo improwizacjami. To swego rodzaju fantazje „na temat”, ale poparte wiedzą i umiejętnościami. Inspirujące. The path that all interested listeners are about to follow leads to the deep and as yet not fully explored woodlands of the instrumental music of the latter half of the fifteenth century in or around southern Germany. It will zig-zag from one repertoire to another, from one manuscript to another, and of course from one ‘soundscape’ to another by presenting different combinations of instruments, in dialogue or simply allowing some of them stand alone to speak for themselves so that at the end of their sonic journey, listeners can fully enjoy a panoramic view of this rich and fascinating tradition.
The major part of the repertoire presented here is culled from three important manuscripts, all copied in the second half of the fifteenth century: the Buxheim organ book (Bux, ca. 1470), the Lochamer song book (Loch, ca. 1460), and the Glogauer partbooks (or Zagan partbooks, to use the title favoured in some recent studies). All three of the books are treasure troves of delightful and unexpected discoveries. Among the composers presented in the French section of this recording are some of the most eminent and wellknown musicians of the fifteenth century: Guillaume Du Fay, Gilles Binchois, Antoine Busnois.
The works are interspersed with Buxheimer’s free instrumental improvisations, redeuntes and preambula. The former consist of a highly ornamented upper voice flowing against a sustained (or repeated) note in the lower, whereas the latter are essentially fantasia-like pieces divided into several parts with contrasting rhythms and textures. Although the rendition here is purely instrumental, words are constantly there at a subliminal level, creating yet another semantic and sonic layer – imperceptible, but always present in the background. Recording: Beuggen (Germany), November 2016. Performed on period instruments.
Troje muzyków na instrumentach, które funkcjonowały już w XV-wiecznym pejzażu muzycznym (flety, harfa, organetto i clavicymbalum) stworzyli niepowtarzalny klimat tej płyty. Prowadzą słuchacza po świecie muzyki XV wieku z kręgu niemieckiego. Wykonawcy tworzą klimat dźwiękowy tamtego świata - fascynujący i bogaty. A repertuar tej płyty oparli na trzech ważnych, zachowanych rękopisach z tego czasu: Buxheimer Orgelbuch (ok. 1470), Lochamer Liederbuch ( ok.1460) i tzw. Śpiewnik głogowski (Glogauer Liederbuch, ok. 1470). Wszystkie źródła pochodzą z podobnego okresu i są prawdziwą skarbnicą, bowiem pośród utworów znajdujemy tam dzieła najwybitniejszych kompozytorów XV wieku, m.in. Guillaume’a Du Fay, Gilles’a Binchois czy Antoine’a Busnois. Muzycy proponują wersje instrumentalne tych pierwotnie wokalnych utworów, wzbogacając je dodatkowo improwizacjami. To swego rodzaju fantazje „na temat”, ale poparte wiedzą i umiejętnościami. Inspirujące. Alina Mądry - Audio Video 03-2020