Haydn / Vivaldi: Cello Concertos
Avie - AV 2402Christoph Croisé, cello
Sherniyaz Mussakhan, violin
Eurasian Soloists Chamber Orchestra / Sherniyaz Mussakhan
Cello Concerto No. 1 in C major, Hob. VIIb:1 - I. Moderato
Cello Concerto No. 1 in C major, Hob. VIIb:1 - II. Adagio
Cello Concerto No. 1 in C major, Hob. VIIb:1 - III. Allegro molto
Cello Concerto No. 2 in D major, Hob. VIIb:2 (Op. 101) - I. Allegro moderato
Cello Concerto No. 2 in D major, Hob. VIIb:2 (Op. 101) - II. Adagio
Cello Concerto No. 2 in D major, Hob. VIIb:2 (Op. 101) - III. Rondo - Allegro
Concerto in B-Flat Major, RV547 for Violin, Cello, Strings and Basso Continuo - I. Allegro
Concerto in B-Flat Major, RV547 for Violin, Cello, Strings and Basso Continuo - II. Andante
Concerto in B-Flat Major, RV547 for Violin, Cello, Strings and Basso Continuo - III. Allegro molto
Cello Concerto No. 1 in C, Hob VIIb:1
Cello Concerto No. 2 in D, Hob VIIb:2
Antonio Vivaldi:
Concerto for Violin and Cello, RV 547
Winner of the Berliner International Music Competition, the Prix Jeune Soliste des Médias Francophones Publics, and the International Manhattan Music Competition, young cellist Christoph Croisé debuts on AVIE performing the two Cello Concertos by Franz Joseph Haydn. His fresh and fervent approach is matched by his collaborators, the Eurasian Soloists Chamber Orchestra, as they recreate the original set up of the works’ first performances in the Esterhazy Castle when the composer directed from the harpsichord alongside the first violinist and the soloist. Christoph concludes the album with Antonio Vivaldi’s Concerto for Violin and Cello, RV 547, joined by the orchestra’s founder and director, Kazakh violinist Sherniyaz Mussakhan.
Recording: November 2017, Kirche Oberstrass, Zurich, Switzerland. Christoph Croisé plays on a Goriller cello made in Venice in 1712.
Orkiestra złożona z młodych muzyków, którzy pochodzą z różnych krajów świata i spotkali się w Szwajcarii, a połączyła ich pasja do muzyki. I do tego młody, ale już bardzo utytułowany wiolonczelista Christoph Croisé, z debiutancką płytą w Avie. W repertuarze dwa koncerty wiolonczelowe Josepha Haydna Hob. VIIB:1 i 2 oraz Koncert na skrzypce, wiolonczelę, smyczki i basso continuo RV 547 Antonio Vivaldiego. Z jednej strony opanowany „Papa Haydn”, a z drugiej szalony „Rudy Ksiądz”. To tylko pozory. Zarówno w muzyce jednego, jak i drugiego kompozytora odnajdujemy pełnię wrażeń. A młodość wykonawców czyni ją jeszcze pełniejszą, wrażliwą na subtelności i pełną błyskotliwej wirtuozerii. W koncertach Haydna muzycy zainspirowali się pierwszym wykonaniem, które miało miejsce w pałacu Esterháza, a od klawesynu kierował nim kompozytor mając obok siebie pierwszego skrzypka i wiolonczelistę w roli solisty. Założyciel, pierwszy skrzypek i prowadzący orkiestrę Sherniyaz Mussakhan pochodzący z Kazachstanu, dowodzi grupą ambitną, o której mam nadzieję jeszcze nie raz usłyszymy. O wiolonczeliście zapewne też! Inspirujące!
Alina Mądry - Audio Video 05-2019