Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 201
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034611
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 201
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034611
Chopin: Works for Piano and Orchestra
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 201
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Utwory na płycie:
- F.Chopin Variations Op.2 Introduction
- F.Chopin Variations Op.2 Tema
- F.Chopin Variations Op.2 Var.I
- F.Chopin Variations Op.2 Var.II
- F.Chopin Variations Op.2 Var.III
- F.Chopin Variations Op.2 Var.IV
- F.Chopin Variations Op.2 Var.V
- F.Chopin Variations Op.2 Alla Polacca
- F.Chopin Fantasy on Polish Airs Op.13
- F.Chopin Rondo a la Krakowiak Op.14
- F.Chopin Andante et Polonaise Op.22 Andante
- F.Chopin Andante et Polonaise Op.22 Polonaise
Chopin:
Wariacje B-dur na temat La ci darem la mano (Mozart, Don Giovanni)
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14
Wariacje B-dur na temat La ci darem la mano (Mozart, Don Giovanni)
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14
Sześć utworów, jakie Chopin skomponował na fortepian i orkiestrę, w bardzo istotny sposób przyczyniło się do rozwoju jego kariery artystycznej; ich późniejsze losy bywały jednak zmienne. O ile oba Koncerty mają trwałe miejsce we współczesnym repertuarze pianistycznym, podobnie jak Andante spianato i Wielki Polonez, często wykonywany zarówno w wersji na fortepian solo, jak i z orkiestrą, o tyle pozostałe utwory: Wariacje na temat „La ci darem la mano", Fantazję na tematy polskie i Rondo a la Krakowiak - usłyszeć dziś można rzadko. Szkoda, bo to znakomite, bardzo specjalne kompozycje, będące świadectwem pianistycznego geniuszu i wielkiej oryginalności muzycznego stylu Chopina.
Twórca ten w młodości regularnie bywał na koncertach wirtuozów, odwiedzających Warszawę w ramach swoich europejskich tournees: przyjeżdżały takie sławy jak Paganini, Hummel, czy Szymanowska. Bez wątpienia zainspirowany tymi wydarzeniami, stworzył Chopin w latach 1827-1829 trzy z prezentowanych na tej płycie utworów; bezpośrednio potem powstały oba Koncerty. Wszystkie one świadczą o tym, że Chopinowi marzyła się kariera kompozytora-pianisty, koncertującego z własnymi dziełami - i jako takie stanowiły centralną część jego portfolio, gdy w listopadzie 1830 roku wyjeżdżał z kraju do Wiednia. Dopełniający płytę Polonez, wydany jako op. 22, ukończony został dopiero w Paryżu, gdy ambicje wirtuozowskie usuwane były stopniowo w cień przez artystyczne cele zdecydowanie głębszego wymiaru.
John Rink (tłum. Wojciech Bońkowski) [fragment z książeczki]
Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 25–28 listopada 2019 roku. Piano: Steinway D, 578221.
Twórca ten w młodości regularnie bywał na koncertach wirtuozów, odwiedzających Warszawę w ramach swoich europejskich tournees: przyjeżdżały takie sławy jak Paganini, Hummel, czy Szymanowska. Bez wątpienia zainspirowany tymi wydarzeniami, stworzył Chopin w latach 1827-1829 trzy z prezentowanych na tej płycie utworów; bezpośrednio potem powstały oba Koncerty. Wszystkie one świadczą o tym, że Chopinowi marzyła się kariera kompozytora-pianisty, koncertującego z własnymi dziełami - i jako takie stanowiły centralną część jego portfolio, gdy w listopadzie 1830 roku wyjeżdżał z kraju do Wiednia. Dopełniający płytę Polonez, wydany jako op. 22, ukończony został dopiero w Paryżu, gdy ambicje wirtuozowskie usuwane były stopniowo w cień przez artystyczne cele zdecydowanie głębszego wymiaru.
John Rink (tłum. Wojciech Bońkowski) [fragment z książeczki]
Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 25–28 listopada 2019 roku. Piano: Steinway D, 578221.