Nr katalogowy: BISSACD 2459
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: kwiecień 2024
EAN: 7318599924595
Bach CPE: Instrumental Theatre of Affects
Bis - BISSACD 2459Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
- Hamburg Symphony No. 5 In B Minor, Wq. 182: I. Allegretto
- Hamburg Symphony No. 5 In B Minor, Wq. 182: II. Larghetto
- Hamburg Symphony No. 5 In B Minor, Wq. 182: III. Presto
- 6 Keyboard Sonatas, Wq. 63: No. 6 In F Minor
- Hamburg Symphony No. 3 In C Major, Wq. 182: I. Allegro Assai
- Hamburg Symphony No. 3 In C Major, Wq. 182: II. Adagio
- Hamburg Symphony No. 3 In C Major, Wq. 182: III. Allegretto
- Fantasia In F Major, Wq 59/5
- Hamburg Symphony No. 2 In B-Flat Major, Wq. 182: I. Allegro Di Molto
- Hamburg Symphony No. 2 In B-Flat Major, Wq. 182: II. Poco Adagio
- Hamburg Symphony No. 2 In B-Flat Major, Wq. 182: III. Presto
- Hamburg Symphony No. 4 In A Major, Wq. 182: I. Allegro Ma Non Troppo
- Hamburg Symphony No. 4 In A Major, Wq. 182: II. Largo Ed Innocentemente
- Hamburg Symphony No. 4 In A Major, Wq. 182: III. Allegro Assai
- Fantasia
- Hamburg Symphony No. 6 In E Major, Wq. 182: I. Allegro Di Molto
- Hamburg Symphony No. 6 In E Major, Wq. 182: II. Poco Andante
- Hamburg Symphony No. 6 In E Major, Wq. 182: III. Allegro Spirituoso
- Fantasia In G Minor, Wq. 117/13
- Hamburg Symphony No. 1 In G Major, Wq. 182: I. Allegro Di Molto
- Hamburg Symphony No. 1 In G Major, Wq. 182: II. Poco Adagio
- Hamburg Symphony No. 1 In G Major, Wq. 182: III. Presto
No. 1 in G major, Wq 182/1 (H. 657)
No. 2 in B flat major, Wq 182/2 (H. 658)
No. 3 in C major, Wq 182/3 (H. 659)
No. 4 in A major, Wq 182/4 (H. 660)
No. 5 in B minor, Wq 182/5 (H. 661)
No. 6 in E major, Wq 182/6 (H. 662)
Keyboard Fantasias:
Fantasia in C minor, Wq 63/6 (H. 75)
Fantasia in F major, Wq 59/5 (H. 279)
Fantasia (improvised)
Fantasia in G minor, Wq 117/13 (H. 225)
Zespół Arte dei Suonatori z Marcinem Świątkiewiczem dają nam niezwykłą dawkę muzyki Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-1788). Sześć hamburskich symfonii (Wq 182, H 657-662, wyd.1773) przeznaczonych na orkiestrę smyczkową i basso continuo powstało na zamówienie barona Gottfrieda van Swietena. Kompozytor miał zagwarantowaną pełną twórczą swobodę. I powstały dzieła odważne. Szturmują słuchacza wzmożoną ekspresją, są impulsywne, a czasem nawet ekscentryczne. Chwilami to „wywrotowa” muzyka, która przemawia skrajnymi kontrastami. Symfonie Bacha wykazują niewiele jawnych powiązań z innymi jego dziełami, ale ideowo, jak wskazują sami wykonawcy, doskonale łączą się z freie Fantasie, jednym z najbardziej nowatorskich i ulubionych gatunków kompozytora pisanych na instrument klawiszowy. Jest to typ swobodnych fantazji, które powstawały na bazie improwizacji (jedna z fantazji jest zresztą nagraną improwizacją autorską wykonawcy Marcina Świątkiewicza - klawesyn, pianoforte). Fantazje przeplatają na płycie symfonie i słuchacz dzięki temu może wychwycić jak blisko są z nimi spokrewnione pod względem muzycznych idei. Muzycy przywracają tej muzyce pierwotne piękno i moc, inspirują do głębokiego zachwytu i emocjonalnego poruszenia. Wyjątkowa wirtuozeria i zgranie wykonawców sprawiają, że każdy dźwięk jest tu równie istotny, a słuchacz jest w pełni zanurzony w magicznym świecie muzyki. Ta płyta nie tylko oddaje hołd geniuszowi Bacha, ale również otwiera przed nami nowe spojrzenie na jego dziedzictwo.
Alina Mądry - Audio Video 04-2024