Sikora / Mykietyn / Zubel: Contemporary Carillon
Anaklasis - ANA 016
Kompozytor
Elżbieta Sikora (ur. 1943)
Paweł Mykietyn (ur. 1971)
Agata Zubel (ur. 1978)
Aleksander Nowak, Zygmunt Krauze
Elżbieta Sikora (ur. 1943)
Paweł Mykietyn (ur. 1971)
Agata Zubel (ur. 1978)
Aleksander Nowak, Zygmunt Krauze
Wykonawcy
Monika Kaźmierczak, carillon
Monika Kaźmierczak, carillon
Elżbieta Sikora:
Running North na carillon
Aleksander Nowak:
Trzy wezwania na carillon
Zygmunt Krauze:
Hejnał na carillon
Paweł Mykietyn:
STOP na carillon
Agata Zubel:
Pamięć z brązu na carillon
Running North na carillon
Aleksander Nowak:
Trzy wezwania na carillon
Zygmunt Krauze:
Hejnał na carillon
Paweł Mykietyn:
STOP na carillon
Agata Zubel:
Pamięć z brązu na carillon
Dawne instrumenty, ich oryginalne brzmienia i przywracane współczesności techniki gry wzbogacają muzykę od dawna, lecz czegoś takiego jeszcze nie było: miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska postanowiły dać swym słynnym carillonom nowe życie, zamawiając, z inicjatywy i pod kuratelą Filipa Berkowicza, w ostatnich latach kilka utworów na dwa gdańskie instrumenty: 37-dzwonowy carillon Ratusza Głównego Miasta i 50-dzwonowy carillon wieży kościoła św. Katarzyny. Zamówienia skierowano do najwybitniejszych kompozytorów polskich.
W rezultacie powstały świetne utwory i płyta, którą trzymają Państwo w ręku. Trzeba też zdecydowanie podkreślić, że o charakterze i wymowie muzyki na jeden z gdańskich carillonów w znacznym stopniu decyduje wybór instrumentu – carillon z wieży kościoła św. Katarzyny ma bowiem większą skalę, a instrument z ratusza wyróżnia wspomniany mezotoniczny strój. To oznacza, że wysokości dźwięków wydobywanych na tym instrumencie dalekie są od powszechnego stroju równomiernie temperowanego, a co za tym idzie – w melodiach, współbrzmieniach i harmoniach muzyki przeznaczonej na ten instrument pojawiają się mikrotony i niuanse, które – podobnie jak ziarenka pieprzu – w istotny sposób wpływają na brzmienie całości. Końcowy rezultat kolorystyczno- wyrazowy dodatkowo został wzbogacony liczbą dzwonów – pojedyncze dźwięki wydobywane ze zmultiplikowanego dzwonu, jakim w istocie jest carillon, rezonują ze sobą nawzajem, oferując naszym uszom najrozmaitsze estetyczne wrażenia. Sensualność tej muzyki jest naprawdę unikatowa! Miłego słuchania.
Ewa Szczecińska - Polskie Radio (fragment z książeczki)
Nagrania zrealizowano w kwietniu 2021 roku w Gdańsku w kościele św. Katarzyny oraz w Ratuszu Głównego Miasta.
W rezultacie powstały świetne utwory i płyta, którą trzymają Państwo w ręku. Trzeba też zdecydowanie podkreślić, że o charakterze i wymowie muzyki na jeden z gdańskich carillonów w znacznym stopniu decyduje wybór instrumentu – carillon z wieży kościoła św. Katarzyny ma bowiem większą skalę, a instrument z ratusza wyróżnia wspomniany mezotoniczny strój. To oznacza, że wysokości dźwięków wydobywanych na tym instrumencie dalekie są od powszechnego stroju równomiernie temperowanego, a co za tym idzie – w melodiach, współbrzmieniach i harmoniach muzyki przeznaczonej na ten instrument pojawiają się mikrotony i niuanse, które – podobnie jak ziarenka pieprzu – w istotny sposób wpływają na brzmienie całości. Końcowy rezultat kolorystyczno- wyrazowy dodatkowo został wzbogacony liczbą dzwonów – pojedyncze dźwięki wydobywane ze zmultiplikowanego dzwonu, jakim w istocie jest carillon, rezonują ze sobą nawzajem, oferując naszym uszom najrozmaitsze estetyczne wrażenia. Sensualność tej muzyki jest naprawdę unikatowa! Miłego słuchania.
Ewa Szczecińska - Polskie Radio (fragment z książeczki)
Nagrania zrealizowano w kwietniu 2021 roku w Gdańsku w kościele św. Katarzyny oraz w Ratuszu Głównego Miasta.