Wydawnictwo: Chopin University Press
Nr katalogowy: UMFCCD 226-227
Nośnik: 2 CD
Data wydania: styczeń 2025
EAN: 5906874951934
Nr katalogowy: UMFCCD 226-227
Nośnik: 2 CD
Data wydania: styczeń 2025
EAN: 5906874951934
Staropolskie Pieśni Adwentowe (Old-Polish Advent Songs)
Chopin University Press - UMFCCD 226-227
Wykonawcy
Krzysztof Pawlisz, organ w Olkuszu (in Olkusz)
Zespół Wokalny Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC (Vocal Ensamble of the Department of Church Music of the Chopin Universtiy of Music)
Michał Sajka, soprano
Krzysztof Pawlisz, organ w Olkuszu (in Olkusz)
Zespół Wokalny Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC (Vocal Ensamble of the Department of Church Music of the Chopin Universtiy of Music)
Michał Sajka, soprano
CD 1
Preludium „Archanioł Boży Gabryjel”
Archanioł Boży Gabryjel
Preludium "Boże wieczny, Boże żywy"
CD 2
Preludium „Mądrości, która z ust Bożych wypływasz”
Mądrości, która z ust Bożych wypływasz
Preludium „Niebiosa, rosę”
Preludium „Oto Pan Bóg przyjdzie”
Preludium „Archanioł Boży Gabryjel”
Archanioł Boży Gabryjel
Preludium "Boże wieczny, Boże żywy"
CD 2
Preludium „Mądrości, która z ust Bożych wypływasz”
Mądrości, która z ust Bożych wypływasz
Preludium „Niebiosa, rosę”
Preludium „Oto Pan Bóg przyjdzie”
Dwupłytowy album wypełniają staropolskie pieśni adwentowe zaprezentowane w kontekście preludiów i akompaniamentów organowych nawiązujących do XVII-wiecznej Tabulatury z Kroż. Każda pieśń poprzedzona jest improwizowanym preludium organowym, a także wykonana z towarzyszeniem organów, przy których zasiada pomysłodawca albumu – Krzysztof Pawlisz. Artyście towarzyszy Zespół Wokalny Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC.Teksty pieśni zostały dobrane według kryterium użyteczności – zwrotki, które pozostają w powszechnym użyciu, śpiewane są według uwspółcześnionych wersji. „Jednocześnie zwrotki, których tradycja śpiewu uległa przerwaniu, występują w postaci oryginalnej, najczęściej według śpiewników księdza Michała Marcina Mioduszewskiego (z roku 1838) i księdza Jana Siedleckiego (z roku 1928). W niektórych momentach może budzić to odczucie naruszenia jedności stylu, jednak ideą nadrzędną było zachowanie spójności z żywą tradycją wykonawczą, nie zaś stworzenie rekonstrukcji jednorodnej pod względem źródłowym” (Krzysztof Pawlisz).To próba poszukiwania nowej wartości stylistycznej, powstałej z zestawienia historycznego materiału z indywidualnym warsztatem wykonawczym improwizatora, osadzonym na żywej tradycji wykonawczej pieśni urzekających niepowtarzalnym charakterem i kolorytem.
Materiał został nagrany na siedemnastowiecznych organach Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w bazylice św. Andrzeja Apostoła Olkuszu.
The double album is filled with old Polish Advent songs presented in the context of preludes and organ accompaniments referring to the 17th-century Tablature from Kroży. Each song is preceded by an improvised organ prelude and performed with the accompaniment of the organ, at which sits the creator of the album – Krzysztof Pawlisz. The artist is accompanied by the Vocal Ensemble of the Department of Church Music of the UMFC. The texts of the songs were selected according to the criterion of usefulness – verses that remain in common use are sung according to modernized versions. “At the same time, verses whose singing tradition has been interrupted appear in their original form, most often according to the songbooks of Father Michał Marcin Mioduszewski (from 1838) and Father Jan Siedlecki (from 1928). At times, this may give rise to the feeling of a violation of the unity of style, but the overriding idea was to maintain coherence with the living performance tradition, and not to create a reconstruction that is uniform in terms of sources" (Krzysztof Pawlisz). This is an attempt to search for a new stylistic value, created by combining historical material with the individual performance workshop of the improviser, based on the living performance tradition of songs that captivate with their unique character and color. The material was recorded on the seventeenth-century organs of Hans Hummel and Jerzy Nitrowski in the Basilica of St. Andrew the Apostle in Olkusz.
Materiał został nagrany na siedemnastowiecznych organach Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w bazylice św. Andrzeja Apostoła Olkuszu.
The double album is filled with old Polish Advent songs presented in the context of preludes and organ accompaniments referring to the 17th-century Tablature from Kroży. Each song is preceded by an improvised organ prelude and performed with the accompaniment of the organ, at which sits the creator of the album – Krzysztof Pawlisz. The artist is accompanied by the Vocal Ensemble of the Department of Church Music of the UMFC. The texts of the songs were selected according to the criterion of usefulness – verses that remain in common use are sung according to modernized versions. “At the same time, verses whose singing tradition has been interrupted appear in their original form, most often according to the songbooks of Father Michał Marcin Mioduszewski (from 1838) and Father Jan Siedlecki (from 1928). At times, this may give rise to the feeling of a violation of the unity of style, but the overriding idea was to maintain coherence with the living performance tradition, and not to create a reconstruction that is uniform in terms of sources" (Krzysztof Pawlisz). This is an attempt to search for a new stylistic value, created by combining historical material with the individual performance workshop of the improviser, based on the living performance tradition of songs that captivate with their unique character and color. The material was recorded on the seventeenth-century organs of Hans Hummel and Jerzy Nitrowski in the Basilica of St. Andrew the Apostle in Olkusz.