Wydawnictwo: Chopin University Press
Nr katalogowy: UMFCCD 150
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2024
EAN: 5906874951491
Nr katalogowy: UMFCCD 150
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2024
EAN: 5906874951491
Łukaszewski: Concertos
Chopin University Press - UMFCCD 150
Kompozytor
Paweł Łukaszewski (ur. 1968)
Paweł Łukaszewski (ur. 1968)
Wykonawcy
Kamila Wąsik-Janiak, violin
Agnieszka Przemyk-Bryła, piano
Paweł Gusnar, soprano saxophone
Michał Knot, soprano saxophone
Arkadiusz Krupa, oboe
Chopin University Chamber Orchestra / Rafał Janiak
Kamila Wąsik-Janiak, violin
Agnieszka Przemyk-Bryła, piano
Paweł Gusnar, soprano saxophone
Michał Knot, soprano saxophone
Arkadiusz Krupa, oboe
Chopin University Chamber Orchestra / Rafał Janiak
Adagietto na orkiestrę smyczkową
Neopolis Concerto na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Wings Concerto na dwa saksofony i orkiestrę kameralną
Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową
Trinity Concerto na obój i orkiestrę smyczkową
Claromontana na orkiestrę smyczkową
Neopolis Concerto na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Wings Concerto na dwa saksofony i orkiestrę kameralną
Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową
Trinity Concerto na obój i orkiestrę smyczkową
Claromontana na orkiestrę smyczkową
Album prezentuje mistrzowskie wykonania koncertów i utworów na orkiestrę smyczkową z dorobku kompozytorskiego Pawła Łukaszewskiego – jednego z najbardziej cenionych polskich twórców. Cztery utwory mają premierę fonograficzną. Przedstawiony wybór dzieł koncertujących przeznaczony jest na trzy grupy instrumentów: smyczkowe, klawiszowe i dęte z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej. Solistami są uznani wirtuozi: Kamila Wąsik-Janiak, Paweł Gusnar, Michał Knot, Agnieszka Przemyk-Bryła, Arkadiusz Krupa, a towarzyszy im Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Rafała Janiaka.
„Łukaszewski – a przy okazji [...] jego wychowankowie–kompozytorzy – tworzą nową szkołę. Szkoła ta nie ogląda się wstecz, mimo że nawiązuje do tradycji, ani nie ogląda się na awangardę, mimo że ją bardzo dobrze zna. Charakterystyczne cechy jego techniki kompozytorskiej obejmują między innymi: niespodziewane kontrasty wyrazowe i dynamiczne, z naciskiem na obszar ekspresji muzycznej; częste, gwałtowne przejścia [...] do różnych tonacji, najczęściej mollowych; niekiedy proste rozwiązania, takie jak „zwyczajne” kadencje, brzmiące zaskakująco swoją oczywistością; indywidualne rozwiązania pod względem harmonicznym, w tym charakterystyczne struktury, [...] które można określić jako «akord Pawła Łukaszewskiego» [...]. Ostatnią cechą – która wydaje się w tej muzyce najbardziej zauważalna – jest «liryczny kontemplacjonizm». Objawia się on wszechobecnym spokojem, swoistym zawieszeniem czasu, i przykuwa uwagę swoją intensywnością. Nie ma tu wirtuozerii dla niej samej, autotelicznej; nie ma popisu dla poklasku – jest natomiast akcent na głębię, na przesłanie, na rozmyślanie”. (Marcin T. Łukaszewski)
Data premiery: 19.09.2024
„Łukaszewski – a przy okazji [...] jego wychowankowie–kompozytorzy – tworzą nową szkołę. Szkoła ta nie ogląda się wstecz, mimo że nawiązuje do tradycji, ani nie ogląda się na awangardę, mimo że ją bardzo dobrze zna. Charakterystyczne cechy jego techniki kompozytorskiej obejmują między innymi: niespodziewane kontrasty wyrazowe i dynamiczne, z naciskiem na obszar ekspresji muzycznej; częste, gwałtowne przejścia [...] do różnych tonacji, najczęściej mollowych; niekiedy proste rozwiązania, takie jak „zwyczajne” kadencje, brzmiące zaskakująco swoją oczywistością; indywidualne rozwiązania pod względem harmonicznym, w tym charakterystyczne struktury, [...] które można określić jako «akord Pawła Łukaszewskiego» [...]. Ostatnią cechą – która wydaje się w tej muzyce najbardziej zauważalna – jest «liryczny kontemplacjonizm». Objawia się on wszechobecnym spokojem, swoistym zawieszeniem czasu, i przykuwa uwagę swoją intensywnością. Nie ma tu wirtuozerii dla niej samej, autotelicznej; nie ma popisu dla poklasku – jest natomiast akcent na głębię, na przesłanie, na rozmyślanie”. (Marcin T. Łukaszewski)
Data premiery: 19.09.2024