Nr katalogowy: SIGCD 757
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2023
EAN: 635212075722
Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): włoski
Instrumenty: viola da gamba
Ferrabosco: Music to Hear - Music for Lyra Viol from 1609
Signum Classics - SIGCD 757Alfonso Younger Ferrabosco (1575-1628)
Richard Boothby, viola da gamba
Asako Morikawa, viola da gamba
for 1,2 & 3 viols
Richard Boothby lyra viol with Asako Morikawa lyra viol.
Recorded during the 2020 lockdown, Richard Boothby explores the solo and duo viol music of Alfonso Ferrabosco the younger. The lyra viol and its music is one of the last undiscovered gems of music, and Alfonso Ferrabosco is its greatest exponent. It is in the category of ‘hard to define, easy to recognise’: it is at once an instrument, a style of playing and a genre of instrumental music, and, while not exclusively English, by far the largest part of its repertory is from these isles. A composer favoured by Queen Elizabeth I and James I, Ferrabosco also wrote music for stage works by playwright Ben Jonson, some of which would by heard in performance at Shakespeare’s Globe. Added to this he was a renowned player of the viol – a visiting court musician declaring that there was no player of ‘La lyre’ in Italy: “who was fit to be compared with the great ‘Farabosco d’Angleterre’.”
Richard Boothby has been playing the viol ever since David Fallows handed him a tenor viol in 1977. After further study with Nikolaus Harnoncourt in Salzburg, he helped to found The Purcell Quartet in 1984 and Fretwork in 1985. He has endeavoured to enrich the viol-consort repertory with new music from today’s finest composers, from Elvis Costello to George Benjamin, from Alexander Goehr to Nico Muhly.
Alfonso Ferrabosco młodszy (1575-1628) to angielski kompozytor i gambista/wiolonczelista. Jego twórczość wpisuje się w nurt tzw. lyra viol. Była to właściwie jedynie angielska tradycja, która narodziła się na przełomie XVI i XVII wieku w Londynie. Polegała na wykonywaniu muzyki zapisanej w tabulaturze z wykorzystaniem skordatur, czyli przestrajania instrumentu na różne sposoby. Kompozytorzy gambiści wymyślali kolejne i kolejne skordatury. I tak oto w całym zachowanym repertuarze z tradycji „lyra viol” – a są to tysiące głównie solowych kompozycji – zidentyfikowano aż 59 strojów! Richard Boothby (w dwóch utworach to-warzyszy mu także grający na gambie Asako Morikawa) prezentuje tego typu utwory Ferra-bosco młodszego, bodaj największego przedstawiciela tego nurtu. Wykonanie i repertuar - to prawdziwa perła gambowego brzmienia. Muzyka do słuchania! Zachwycająca.
Alina Mądry - Audio Video 05-2023