CD 1: Elgar: Coronation March Pomp and Circumstance March No.1 O hearken Thou
Howells: The King’s Herald
Wood: O most merciful
Tallis: Litany
Parry: Chorale Fantasia on O God, our help I was glad
Purcell: Hear my prayer
Vaughan Williams: Mass in G minor
Handel: Zadok the Priest
Hymns - Rejoice today with one accord, O God, our help in ages past, Come, Holy Ghost Entrance Fanfare The Presentation, Fanfares and Acclamations The Administration and Signing of the Oath The Collect The Prayer over the Ampulla The Anointing and Blessing
CD 2: Parratt: Confortare - Be strong and play the man
Byrd: I will not leave you comfortless
Gibbons: O clap your hands together Threefold Amen
Wesley: Thou wilt keep him in perfect peace
Vaughan Williams: O taste and see The Old Hundredth Psalm Tune Mass in G minor
Merbecke: The Lord’s Prayer
Stanford: Coronation’ Gloria in B flat
Walton: Coronation Te Deum Coronation March - Crown Imperial
David Matthews: Recessional and National Anthem
Prayers, Acclamations and Crowning Fanfare The King receives the Holy Bible The Blessing of the King and People The Exhortation Rejoice in the Lord alway Homage Fanfare and Acclamations The Offertory Prayer and Prayer for the Church Militant The Exhortation, General Confession and Absolution The Preface The Prayer of Humble Access and Prayer of Consecration The Post-Communion Prayer The Blessing
Ależ gratka muzyczna. Paul McCreesh wraz ze swoim zespołem Gabrieli Consort pokusił się na dwupłytowym albumie o nagranie muzyki, która towarzyszyła w XX wieku czterem brytyjskim koronacjom: Edwarda VII w 1902, Jerzego V w 1911, Jerzego VI w 1937 i Elżbiety w 1953 roku. To były widowiska urządzane z przepychem pod każdym względem, także muzycznym. Orkiestra symfoniczna i ponad czterysta osób w chórze - ogromny aparat wykonawczy! McCreesh dzięki przeprowadzonym badaniom odtwarza całe ceremonie, wraz z liturgią z kontekście wykorzystanej muzyki. A bonusem są przemowy arcybiskupa Canterbury, w którego wcielił się Simon Russell Beale. To naprawdę fascynujący projekt! A wewnątrz rozbrzmiewa muzyka między innymi Gibbonsa, Byrda, Handla, Waltona i wielu innych. Obowiązkowa lektura dołączonego opisu w postaci dość pokaźnej książeczki. Wyjątkowe! The four coronations of the twentieth century were enormous and extravagant. Replete with festive pageantry, these ceremonies were joyful celebrations of British music, employing tremendous forces. Choirs from across London and beyond were marshalled to provide a chorus of over 400 voices; a full-size symphony orchestra was squeezed into Westminster Abbey, whilst bands of fanfare trumpeters led the pomp and celebration.
In the imposing surroundings of Ely Cathedral, Paul McCreesh and Gabrieli bring the history, ceremony and liturgy of these extraordinary events to life. With his renowned creative flair, McCreesh’s painstaking research provides the springboard for their latest ground-breaking recreation project. The result is a joyful celebration of five centuries of choral music, performed with the same vast forces as were heard at the coronation services. Alongside an orchestra of rare early-twentieth century instruments, an extended Gabrieli Consort is amplified by the energetic sound and fresh faces of several hundred young singers from Gabrieli’s choral training programme Gabrieli Roar. The music is interspersed by the coronation liturgy, with Simon Russell Beale speaking the part of the Archbishop of Canterbury. Recording: Ely Cathedral, 23-25 July 2018; Royal Masonic School Chapel, Rickmansworth, 26 -27 July 2018; Church of St Silas the Martyr, Kentish Town, London, 6 September 2018
Ależ gratka muzyczna. Paul McCreesh wraz ze swoim zespołem Gabrieli Consort pokusił się na dwupłytowym albumie o nagranie muzyki, która towarzyszyła w XX wieku czterem brytyjskim koronacjom: Edwarda VII w 1902, Jerzego V w 1911, Jerzego VI w 1937 i Elżbiety w 1953 roku. To były widowiska urządzane z przepychem pod każdym względem, także muzycznym. Orkiestra symfoniczna i ponad czterysta osób w chórze - ogromny aparat wykonawczy! McCreesh dzięki przeprowadzonym badaniom odtwarza całe ceremonie, wraz z liturgią z kontekście wykorzystanej muzyki. A bonusem są przemowy arcybiskupa Canterbury, w którego wcielił się Simon Russell Beale. To naprawdę fascynujący projekt! A wewnątrz rozbrzmiewa muzyka między innymi Gibbonsa, Byrda, Handla, Waltona i wielu innych. Obowiązkowa lektura dołączonego opisu w postaci dość pokaźnej książeczki. Wyjątkowe! Alina Mądry - Audio Video 05-2019