Symphony No. 4 in C Minor, D 417 Symphony No. 5 in B-flat Major, D 485
Kompozytora Franza Schuberta (1797-1828) nie trzeba specjalnie przedstawiać. Podobnie rzecz się ma z dyrygentem René Jacobsem, który z muzykami znakomitej B’rock Orchestra prezentuje nam dwie schubertowskie symfonie. W kolejnej części wydawniczego cyklu firmy Pentatone możemy zasłuchać się w czwartą symfonię, a pierwszą jaką napisał Schubert w tonacji molowej. Posiada przydomek „Tragiczna”, który pochodzi bezpośrednio od jego zaledwie 19-letniego twórcy. Wykonanie jej odbyło się dopiero po ponad 20 latach po śmierci kompozytora. W tym samym roku 1816 powstała także piąta symfonia, która znalazła się na płycie. Jakże jest ona odmienna w charakterze od czwartej - lekka, finezyjna, radosna, chciałoby się powiedzieć „mozartowska”! I to kontrastujące zestawienie charakteru muzyki i osobowości kompozytorskiej jest wyjątkowo interesujące. Muzycy prezentują te utwory na instrumentach z epoki, co nadaje im nieco odmiennej, ale jakże ciekawej aury brzmieniowej. Dodatkowy atut znakomitego zamysłu i wykonania! Multiple prize-winning conductor René Jacobs and the B’Rock Orchestra present the third instalment of their Schubert cycle on PENTATONE with a recording of the composer’s Fourth and Fifth Symphony. Just as with the Second and Third, Jacobs approaches these works as a symphonic pair, revealing contrasting aspects of Schubert’s personality and compositional approach.
The Fourth is Schubert’s first symphony in a minor key, and adumbrates a totally new harmonic worldview that Dvořák associated with Wagner’s Tristan und Isolde. On the contrary, the Fifth sounds Mozartian and cheerful, although that light-heartedness is only an appearance, as is so often the case in Schubert’s music. In the composer’s words, “too light a mind usually harbours a heart that is too heavy!” Looking closer beneath the surface, the cross-relations between the “Tragic” Fourth and “lighter” Fifth become all the more evident. The players of the B’Rock Orchestra present these works on period instruments; transparent, but full of fire. This album was recorded at De Spil, Roeselare, Belgium, July 2019 (Symphony No. 4) and at Haus der Musik Innsbruck, Austria, February 2020 (Symphony No. 5).
Kompozytora Franza Schuberta (1797-1828) nie trzeba specjalnie przedstawiać. Podobnie rzecz się ma z dyrygentem René Jacobsem, który z muzykami znakomitej B’rock Orchestra prezentuje nam dwie schubertowskie symfonie. W kolejnej części wydawniczego cyklu firmy Pentatone możemy zasłuchać się w czwartą symfonię, a pierwszą jaką napisał Schubert w tonacji molowej. Posiada przydomek „Tragiczna”, który pochodzi bezpośrednio od jego zaledwie 19-letniego twórcy. Wykonanie jej odbyło się dopiero po ponad 20 latach po śmierci kompozytora. W tym samym roku 1816 powstała także piąta symfonia, która znalazła się na płycie. Jakże jest ona odmienna w charakterze od czwartej - lekka, finezyjna, radosna, chciałoby się powiedzieć „mozartowska”! I to kontrastujące zestawienie charakteru muzyki i osobowości kompozytorskiej jest wyjątkowo interesujące. Muzycy prezentują te utwory na instrumentach z epoki, co nadaje im nieco odmiennej, ale jakże ciekawej aury brzmieniowej. Dodatkowy atut znakomitego zamysłu i wykonania! Alina Mądry - Audio Video 08-2021