Nr katalogowy: PROSP 0038
Nośnik: 1 CD
Data wydania: czerwiec 2023
EAN: 4270002928329
Bach: Goldberg Variations
Prospero Classical - PROSP 0038Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Oliver Schnyder, piano Bösendörfer-Flügel
Variatio 1
Variatio 2
Variatio 3
Variatio 4
Variatio 5
Variatio 6
Variatio 7
Variatio 8
Variatio 9
Variatio 10
Variatio 11
Variatio 12
Variatio 13
Variatio 14
Variatio 15
Variatio 16
Variatio 17
Variatio 18
Variatio 19
Variatio 20
Variatio 21
Variatio 22
Variatio 23
Variatio 24
Variatio 25
Variatio 26
Variatio 27
Variatio 28
Variatio 29
Variatio 30 - Quodlibet
Aria
"definitive" version and a convincing calling card in all respects for original, thoughtful and highly emotional Bach playing. Here is a short text written by Oliver Schnyder on the "Goldberg Variations": "Bach's largest cyclical piano work, the Aria with 30 changes from the Clavierübung Part IV, has been called simply "Goldberg Variations" since it was mentioned in Johann Nikolaus Forkel's first biography of Bach (1802). There we also find the anecdote that the Russian envoy to the Dresden court, Count Keyserlingk, who was a friend of the Bach family, commissioned the composer Johann Sebastian Bach to write "some piano pieces" with which the court harpsichordist Johann Theophilus Goldberg was to entertain him during sleepless nights. The anecdote is famous, especially because of the amusing contradiction that the variations, in their complexity and expressive eloquence, are completely unsuitable as hypnotics; of course, one could also understand Forkel as saying that the stimulating effect was intended to make an already sleepless night more diverting. Another argument against the veracity of Forkel's tradition is that is also contradicted by the absence of a dedication to the count in the first print of 1741. Moreover, it is hardly conceivable that Goldberg, who was twelve years old at the time, would have been able to cope with the gigantic work. Whether true or well invented: The Goldberg Variations represent an exceptional work."
Oliver Schnyder
Johann Sebastian Bach napisał Wariacje Goldbergowskie jako czwartą część cyklu klawiszowego Clavierübung. Ten monumentalny finał świadomie zaplanowanej koncepcji całego cyklu to prawdziwy kalejdoskop muzyki klawiszowej, pomnik kunsztu zarówno technik wykonawczych, jak i kompozytorskich. Fundament muzycznej kultury Europy, który wywarł i nadal wywiera ogromny wpływ na kolejne generacje kompozytorów i wykonawców. Dzieło zostało napisane przez Bacha na klawesyn z dwoma manuałami, co zostało zaznaczone na karcie tytułowej. Oczywiście nie zamyka to palety wykonawczej. Wariacje Goldbergowskie w nagraniach doczekały się ogromnej różnorodności w doborze instrumentów i aranżacji na różne składy. Nie brakuje oczywiście interpretacji na fortepianie. Oliver Schnyder wybrał instrument firmy Bösendorfer, która zdobywa ponownie coraz więcej wielbicieli. Selektywne brzmienie tego instrumentu wydaje się wręcz stworzone do tej muzyki. Szczególnie gdy mamy do czynienia z tak poetyckim wykonaniem. Oliver Schnyder skupia się na artykulacji, różnorodności ozdobników, szczególnie w powtórkach zdobiąc je finezyjnie i odmiennie, co nadaje kolejnym frazom nowego wyrazu. Dla wielbicieli wykonań klawesynowych to ciekawa propozycja, która miło zaskakuje. Aria, która otwiera i zamyka dzieło i 30 wariacji podzielonych w 10 grup, a w każdej z nich: taniec, wariacja wirtuozowska i kanon. Precyzyjnie zaplanowane dzieło przez kompozytora w równie precyzyjnie przemyślanej interpretacji.
Alina Mądry - Audio Video 10-2023