Darf ich… Fratres Passacaglia Tabula rasa 1 Ludus Tabula rasa II Silentium Spiegel im Spiegel
Viktoria Mullova, wybitna skrzypaczka, której zasług nie sposób wymienić, tym razem sięgnęła i obdarowała nas muzyką skrzypcową Arvo Pärta (ur. 1935). Kompozytor interesował się dogłębnie muzyką średniowieczną. Z tych badań narodził się styl nazwany przez niego „tintinnabuli”, najbardziej charakterystyczny i rozpoznawalny dla muzyki Pärta. Jedna nuta, jeden dźwięk odtwarzany z pełnym zaangażowaniem, piękną intonacją - czasem wystarczy … Tak, takiego skupienia wymaga ta płyta. Wymaga uważności i pochylenia się nad każdym brzmieniem. Viktoria Mullova wraz z estońską orkiestrą pod dyrekcją Paavo Järviego, jakby natchniona przeprowadza nas przez ten świat. Co może istotne dla stworzenia tej atmosfery - album był nagrywany w obecności kompozytora. The works on Viktoria Mullova’s new album devoted to Arvo Pärt’s music for violin stem from the composers study of medieval church music, and are products of what Arvo Pärt himself describes as a ‘tintinnabuli’ style, developed by the composer in the 1970s through studying medieval church music ‘I have discovered that it is enough when a single note is beautifully played. This one note, or a silent beat, or a moment of silence, comforts me. I work with very few elements – with one voice, two voices. I build with primitive materials – with the triad, with one specific tonality. The three notes of a triad are like bells and that is why I call it tintinnabulation.’
They have become some of the most iconic pieces in the contemporary repertoire and have reached out way beyond the usual ‘classical’ music world in their popularity. This album was recorded in the presence of the composer.
Viktoria Mullova, wybitna skrzypaczka, której zasług nie sposób wymienić, tym razem sięgnęła i obdarowała nas muzyką skrzypcową Arvo Pärta (ur. 1935). Kompozytor interesował się dogłębnie muzyką średniowieczną. Z tych badań narodził się styl nazwany przez niego „tintinnabuli”, najbardziej charakterystyczny i rozpoznawalny dla muzyki Pärta. Jedna nuta, jeden dźwięk odtwarzany z pełnym zaangażowaniem, piękną intonacją - czasem wystarczy … Tak, takiego skupienia wymaga ta płyta. Wymaga uważności i pochylenia się nad każdym brzmieniem. Viktoria Mullova wraz z estońską orkiestrą pod dyrekcją Paavo Järviego, jakby natchniona przeprowadza nas przez ten świat. Co może istotne dla stworzenia tej atmosfery - album był nagrywany w obecności kompozytora. Alina Mądry - Audio Video 10-2018