Korngold: Symphonic Serenade in B flat major, Op. 39
Schreker: Intermezzo For String Orchestra, Op. 8
Strauss: Metamorphosen, TrV 290
Following their critically acclaimed album of English Music for Strings, Sinfonia of London and John Wilson turn to Germany and three outstanding works for string orchestra. Franz Schreker’s Intermezzo, the oldest piece here, was composed in 1900, before Schreker’s rise to fame in the opera houses of Germany and Austria, but shows strong indications of what was to follow. Korngold composed the Symphonische Serenade following his return to Vienna from Hollywood after the Second World War, and shortly before he wrote his Symphony in F sharp. Korngold effortlessly conjures a vivid range of colours and textures from his large forces (32 violins, 12 violas, 12 cellos, and 8 basses) in a work that explores the virtuosity of the players to the full. Composed in 1945, as a reaction to the horrors of the war, and the desecration of German culture, Richard Strauss’s Metamorphosen for 23 solo strings seems to look backwards to the German romantic tradition (a trait even more evident in his Four Last Songs, of 1948). The moving final passage, marked ‘In Memoriam’, leaves the listener to contemplate in silence. Recording: Church of S. Augustine, Kilburn, London; 25 – 27 and 29 August 2021.
Sinfonia of London wraz z Johnem Wilsonem tym razem zwrócili się w stronę trzech nie-mieckich XX- wiecznych twórców, którzy rodzili się jeszcze w XIX wieku. Repertuar składa się z dzieł wybitnych, przeznaczonych na orkiestrę smyczkową. Najstarszym z nich jest utwór środkowy Franza Schrekera (1878-1934) - Intermezzo op. 8 powstałe w 1900 roku. Wyprzeda jego dokonania w zakresie opery, ale wskazuje już na mocne dramatyczne rysy jego muzyki. Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) skomponował Symphonische Serenade po powrocie do Wiednia z Hollywood po zakończeniu II wojny światowej w okresie 1947-48. Skom-ponowany z kolei w 1945 roku jako reakcja na okropności wojny tytułowe Metamorphosen na 23 smyczki solo Richarda Straussa osadzone jest w niemieckiej tradycji romantycznej. Szcze-gólnie poruszający jest ostatni fragment „In Memoriam”. Do muzycznej kontemplacji prawdziwego kunsztu wykonawczego. Alina Mądry - Audio Video 05-2022