Epoka muzyczna: współczesna
Obszar (język): angielski (USA)
Instrumenty: gitara, skrzypce
Rodzaj: scherzo
Hybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!
Adams: Absolute Jest, Naive and Sentimental Music
Chandos - CHSA 5199John Adams (ur. 1943)
Sean Shibe, guitar
Doric String Quartet:
Alex Redington, violin
Jonathan Stone, violin
Hélene Clément, viola
John Myerscough, cello
Royal Scottish National Orchestra / Peter Oundjian
Naive and Sentimental Music
Written for a large orchestra including six percussionists, keyboard sampler, and amplified steel-string guitar, Naive and Sentimental Music is a sweepingly symphonic masterpiece, full of contrasts and clashes. It reflects the dichotomy between ‘naive’ and ‘sentimental’ poetry as analysed by Friedrich Schiller in his 1795 essay Über naive und sentimentalische Dichtung, as well as the ‘bipolar’ musical life of Esa-Pekka Salonen, the dedicatee of this piece, who conducted the first performance with the Los Angeles Philharmonic in 1999.
Absolute Jest is a large-scale scherzo for amplified string quartet and orchestra, heavily inspired by the music of Beethoven, which Adams has always deeply admired. The quartet of soloists, a late addition to the score, emphasises the echoes of Beethoven’s music (mainly his string quartets) and facilitates a ‘hyperspace rate’ of virtuosity, which the Doric String Quartet here perfectly demonstrates.
Recorded at Royal Concert Hall, Glasgow; 28 August 2017 (Absolute Jest) &
29 and 30 August 2017 (Naive and Sentimental Music)
John Adams (ur. 1947) jest amerykańskim współczesnym kompozytorem, często określanym mianem „maksymalistycznego minimalisty”. Dwa jego utwory wchodzące w skład tej płyty potwierdzają to stwierdzenie. Pierwszy z nich „Naive and Sentimental Music” napisany w latach 1997-1998 to utwór na dużą orkiestrę, ze wzmocnionym składem perkusji i dodatkowymi elementami, jak np. klawiszowy sampler. Jest to swoista muzyczna analiza bazująca na schillerowskim eseju napisanym w 1795 roku „Über naive und sentimentalische Dichtung”. Z kolei „Absolute Jest”, napisany w 2012 roku na wzmocniony kwartet smyczkowy i orkiestrę, nawiązuje do muzyki Beethovena, którą Adams jest zafascynowany. Muzycy pod kierunkiem Petera Oundjiana potrafią zafascynować z kolei słuchacza muzyką Adamsa. Warto ją poznać.
Alina Mądry - Audio Video 09-2018