Seria: Muzyka Polska
Seria: Lutosławski Orchestral Works
Nr katalogowy: CHSA 5098
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: styczeń 2012
EAN: 95115509821
Epoka muzyczna: 20 wiek do 1960
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Hybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!
Lutosławski: Orchestral Works 2 (Muzyka Polska vol. 3)
Chandos - CHSA 5098Witold Lutosławski (1913-1994)
- Symphonic Variations (1936-38) - Andante -
- Symphonic Variations (1936-38) - Allegro - Stesso movimento -
- Symphonic Variations (1936-38) - Adagio - Andante -
- Symphonic Variations (1936-38) - Allegro non troppo - Subito poco meno mosso - Vivace
- Concerto for Piano and Orchestra (1987-88) - dotted crotchet=c 110 - crotchet=c 70 -
- Concerto for Piano and Orchestra (1987-88) - Presto (crotchet=c 160) - Poco meno mosso - Lento -
- Concerto for Piano and Orchestra (1987-88) - quaver=c 85 - Largo (crotchet=40 - 45) -
- Concerto for Piano and Orchestra (1987-88) - crotchet=c 84 - Poco meno mosso - Più mosso (crotchet=c 110) -
- Variations on a Theme of Paganini (1978)
- Symphony No 4 (1988-92) - crotchet=c 55 - crotchet=c 80 - quaver=c 160 -
- Symphony No 4 (1988-92) - crotchet=c 85 - crotchet=c 115 - Tempo i (crotchet=c 85) -
- Symphony No 4 (1988-92) - Lento (dotted crotchet=c 60) - Tempo I (dotted crotchet=c 85) - crotchet=c 100 -
- Symphony No 4 (1988-92) - dotted crotchet=c 70 - crotchet=c 60 -
- Symphony No 4 (1988-92) - crotchet=c 160 - 170
Concerto for Piano and Orchestra (1987-88) For Krystian Zimerman
Variations on a Theme of Paganini (1978) for Solo Piano and Orchestra
Symphony No. 4 (1988-92)
Lutosławski composed his Symphonic Variations while he was studying with Witold Maliszewski at the Warsaw Conservatory. When he showed the work to his teacher, he was told in no uncertain terms: ‘For me your work is ugly.’ A rather disheartening response to be sure, but perhaps also proof that here was a work that was well ahead of its time. Today it fits in easily with the European tradition of variation form, and is considered a prime example of the lush, but edgy harmonies of the composer, and of his vivid ear for instrumental colour and virtuosity.
Less than three years later, Poland was invaded by Germany, and normal music life disappeared. In its place, musical cafés emerged as places where light music as well as mainstream repertoire was performed. Lutosławski made his living in these cafés by playing a repertoire of light music, arranged by himself and his piano-duet partner, Andrzej Panufnik. All but one of these works were destroyed during the Warsaw Uprising in 1944. The sole survivor was the Variations on a Theme of Paganini. The version recorded here is Lutosławski’s orchestration for piano and orchestra, of the original version for two pianos.
Also on this disc is the Piano Concerto, the last of Lutosławski’s concertante works, as well as Symphony No. 4, which Lutosławski composed over four years (1988 – 92), conducting its premiere in Los Angeles, with the Los Angeles Philharmonic, in 1993, just a year before his death.
The Polish series is supported by the Adam Mickiewicz Institute.
SUPER AUDIO CD IN SURROUND SOUND
Jest to trzecia płyta w serii Chandos poświęcona muzyce polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego. Znalazły się na niej dzieła orkiestrowe: pierwszy utwór kompozytora „Wariacje symfoniczne” i jego ostatnia symfonia, a także dwa utwory na fortepian i orkiestrę – „Variations on a Theme of Paganini” oraz „Concerto for piano and Orchestra”. Wykonawcami są BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Edwarda Gardnera oraz pianista Louis Lortie. Ten przegląd dzieł orkiestrowych Lutosławskiego daje doskonały pejzaż jego rozwoju kompozytorskiego. „Wariacje symfoniczne” powstały jeszcze przed II wojną światową, „Wariacje na temat Paganiniego” są jedynym ocalałym dziełem z czasów wojny. Koncert fortepianowy to ostanie tego typu dzieło w dorobku kompozytora, a Symfonia nr 4 to w ogóle ostatni utwór skończony tuż przed śmiercią. Wykonanie współtworzy tę paletę różnorodności języka kompozytorskiego, ukazuje Lutosławskiego w pełni jego orkiestrowych „wizji”. Wydawanie serii „Muzyka polska” wspierane jest przez Instytut Adama Mickiewicza.
Alina Mądry - Audio Video 02-2012