koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
chr77363
Wydawnictwo: Christophorus
Nr katalogowy: CHR 77363
Nośnik: 1 CD
Data wydania: sierpień 2012
EAN: 4010072773630
66,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans

Festive Music For The Reformation Celebration In 1617

Christophorus - CHR 77363
Kompozytor
Wykonawcy
Chambre Choir Bad Homburg
Johann Rosenmüller Ensemble
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
Michael Altenburg:
Gaudium Christianum Motets for the Feast of St Michael

Samuel Scheidt:
Herr Gott, dich loben alle wir

Heinrich Schütz:
Er erhub ein Streit im Himmel

Melchior Franck:
Und ich erhörte eine große Stimme

Christoph Demantius:
Und es ward eine Stille

Johann Christoph Bach:
Er erhub sich ein Streit im Himmel.
The hundredth anniversary of the Reformation in 1617 was taken as an opportunity to show the strength of the new Protestant churches, and for them to position themselves against the revived strengthening of the Catholic League. So it was also in part for politically motivated reasons, that the Protestant Union called upon all Protestant churches to celebrate the hundredth anniversary of the attack of Luther‘s theses in Wittenberg. Electoral Saxony, the heartland of the Reformation, did not belong to the Union, and saw its claims to leadership challenged by these plans, issuing its own binding instruction for the celebration of the Reformation anniversary.

The only self-contained and completely preserved composition for the Reformation jubilee in 1617 is the sixpart Gaudium Christianum by the cantor and pastor Michael Altenburg (1584-1640), which is recorded on this CD for the first time. This sumptuous work, with up to 19 voices, adapts the multiple choir tradition of Northern Italy, and is set for three choirs with voices and various instruments, including trumpets and timpani, which was a novelty for liturgical polyphonic music at the time. This opulence allows the festival music for the Reformation anniversary to appear as a splendid demonstration of the power of the Lutheran Church, which wished to distance itself in this way not only from the Catholic competition but also from the Calvinist reforming tendencies.

The Chamber Choir Bad Homburg, accompanied by the large Johann Rosenmüller Ensemble, has added to the thirty minute work by Michael Altenburg selected Michaelmas motets by Schütz, Scheidt, Franck, Demantius and Johann Christoph Bach.

Rec.date: 2011

Setna rocznica reformacji w 1617 roku była godną okazją do powstania kompozycji, które miały ją uczcić. Centralnym punktem tej płyty jest zbiór sześciu motetów „Gaudium Christianum” Michaela Altenburga (1584-1640), które zostały przedzielone dwoma instrumentalnymi – organowymi fantazjami: Sweelincka i Tundera. Dzieło Altenburga – niemieckiego kompozytora wczesnego baroku, kantora i pastora, to jedyna całkowicie zachowana kompozycja powstała na tę okazję. Głównym jej mottem jest biblijny opis walki Archanioła Michała z diabłem. Dlatego też drugą część płyty stanowią motety skomponowane w dobie baroku przez niemieckich kompozytorów (Scheidt, Schütz, Franck, Demantius, Joh. Chr. Bach) na święto św. Michała. Zarówno dzieło Altenburga i motet Bacha to światowe premierowe nagrania. To dzieła muzycznie niezwykle sugestywne, o dużym wokalno-instrumentalnym rozmachu, ale i chwilach zadumy bardziej kameralnej. I tak też wybrzmiewają na tej płycie w całej swej różnorodności. Polecam.
Alina Mądry - Audio Video 09-2012

Zobacz także:

  • PROSP 0080
  • CDA 68453
  • CDA 68460
  • ACC 24400
  • COR 16203
  • EPRC 060
  • PAS 1133
  • PAS 1153
  • PROSP 0104
  • CDA 68407