Quartet No. 4 in E flat major, Op. 20 Quartet No. 16 in A flat minor, Op. 130
As with the previous volumes in their survey of the quartets of Weinberg, the Arcadia Quartet have selected a pair of works from contrasting stylistic periods of the composer’s output. The Fourth Quartet was composed in 1945, shortly after Weinberg had moved to Moscow. The Quartet presents an abstract, psychologically universal picture – a testimony both to the composer’s artistic maturity and to the affinity that Weinberg had discovered with Shostakovich. The Sixteenth Quartet was composed between 1 January and 15 February 1981. It carries a dedication to Weinberg’s sister, Ester, who had perished following the Nazi invasion of Poland and would have been sixty that year. Typical of his later compositional style, the writing is more muscular, harmonically complex, and intense.
Kolejna płyta, już trzecia w serii firmy Chandos, z kwartetami Mieczysława Weinberga (1919-1996) w wykonaniu Arcadia Quartet. Tym razem możemy zapoznać się z kwartetami nr 4 i 16. Pochodzą z różnych okresów i wypełnioną są stylistycznie różną treścią muzyczną. Czwarty kwartet powstał w 1945 roku, wkrótce po przeprowadzce kompozytora do Moskwy i tuż po odkryciu „nowego kontynentu”, jakim była dla niego V Symfonia Dymitra Szostakowicza. I pokrewieństwo właśnie z tą muzyką wyraźnie słyszymy w tym utworze. Z kolei szesnasty kwartet pochodzi z późnego okresu, z roku 1981 i posiada dedykację dla zabitej podczas wojny siostry kompozytora z okazji jej niedoszłych 60. urodzin. Intencja z jaką go pisał naznaczyła jego ekspresję, bardzo intensywną i harmonicznie złożoną. Czekaliśmy długo na tę muzykę i choć nie jest czasem łatwa w percepcji - to w takim wykonaniu jawi się jako wyjątkowa. Alina Mądry - Audio Video 06-2023