Violin Concerto No. 1 in A minor, Op. 77 Violin Concerto No. 2 in C sharp minor, Op. 129
The prospect of hearing Alina Ibragimova in two of the most important concertos written for the violin is in itself irresistibly enticing, but Shostakovich aficionados will also welcome an opportunity to hear the rarely performed original opening to the Burlesque of No 1, subsequently made less fearsome for the soloist at the request of the work’s dedicatee, David Oistrakh. Recorded in Tchaikovsky Concert Hall, Moscow, on 7 & 8 February (No. 2), and the Museum and Exhibition Complex 'New Jerusalem', Moscow, on 3, 4 & 7 July 2019 (No. 1). Alina Ibragimova performs on an Anselmo Bellosio violin of c1775.
Wielka wirtuozeria, wszechstronność repertuarowa i nieprawdopodobny temperament - to z pewnością cechy, które winien posiadać skrzypek podejmujący się wykonania Koncertów skrzypcowych Dmitra Shostakovicha (1906-1975). I z pewnością taką osobowością jest Alina Ibragimova, która z Rosyjską Orkiestrą Symfoniczną „Evgeny Svetlanov” pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego wykonała i zarejestrowała oba koncerty mistrza, wraz z rzadko wykonywaną wersją części czwartej pierwszego koncertu a-moll op. 77 - Burleską. Te utwory mają wszystko - od subtelnych, delikatnych dźwięków po wybuchy nieprawdopodobnego wręcz gniewu. I Koncert skrzypcowy pod tym względem jest wręcz wyjątkowy. Został przez Shostakovicha skomponowany w 1947 roku, a zatem już po II wojnie światowej, i określony przez niego jako symfonia na skrzypce i orkiestrę. Dlatego posiada cztery części. Nie mieszczą się one w żadnej konwencji tworzonych do tej pory koncertów na solo skrzypce. II Koncert cis-moll op. 129 powstał w 1967 roku i jest bardziej klasyczny w formie, jak i brzmieniu. Tu cisza i skupienie są najważniejsze. Muzycy dają z siebie wszystko, z charyzmatyczną solistką na czele. Zapiera dech w piersiach! Alina Mądry - Audio Video 08-2020