Nr katalogowy: CDA 68097
Nośnik: 1 CD
Data wydania: listopad 2014
EAN: 34571280974
Mozart: Horn Concertos Horn Quintet
Hyperion - CDA 68097Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Mozart: Horn Concerto #2 In E Flat, KV 417 - 1. Allegro
- Mozart: Horn Concerto #2 In E Flat, KV 417 - 2. Andante
- Mozart: Horn Concerto #2 In E Flat, KV 417 - 3. Rondo: Allegro
- Mozart: Horn Concerto #4 In E Flat, KV 495 - 1. Allegro Maestoso
- Mozart: Horn Concerto #4 In E Flat, KV 495 - 2. Romance: Andante Cantabile
- Mozart: Horn Concerto #4 In E Flat, KV 495 - 3. Rondo: Allegro Vivace
- Mozart: Horn Concerto #3 In E Flat, KV 447 - 1. Allegro
- Mozart: Horn Concerto #3 In E Flat, KV 447 - 2. Romance: Larghetto
- Mozart: Horn Concerto #3 In E Flat, KV 447 - 3. Allegro
- Mozart/Roberts (S): Horn Concerto #1 In D, KV 412 - 1. Allegro
- Mozart/Roberts (S): Horn Concerto #1 In D, KV 412 - 2. Rondo: Allegro
- Mozart: Horn Quintet In E Flat, KV 407 - 1. Allegro
- Mozart: Horn Quintet In E Flat, KV 407 - 2. Andante
- Mozart: Horn Quintet In E Flat, KV 407 - 3. Rondo: Allegro
In these five works Mozart captures the public persona of an instrument most readily associated with all things hunting, but he also brings it indoors: lyrical episodes, and especially the slow movements, show the very soul of the instrument, despite any perceived limitations of the valveless horn. Leutgeb must indeed have been a worthy recipient of these fine works.
His modern successor is natural horn player Pip Eastop, whose technical ability and musical inventiveness are palpable in these hugely enjoyable renditions. He is accompanied by The Hanover Band and Tony Halstead (who has also provided an ending for the unfinished K417, Horn Concerto No 2 in E flat major).
Koncerty na róg Wolfganga Amadeusza Mozarta są jednymi z najbardziej popularnych dzieł, jakie kiedykolwiek napisano na ten instrument. Podobnie jak w przypadku wielu innych kompozytorów i ich utworów - tak i w tym inspiracją do ich napisania była obecność w życiu Mozarta muzyka, dla którego one powstały. Był nim Joseph Leutgeb (1732-1811) - wieloletni przyjaciel kompozytora i jeden z czołowych waltornistów tamtej epoki. Róg naturalny, czyli instrument różniący się od współczesnej waltorni, kojarzył się głównie z polowaniem, ale wkraczał też w inne sfery życia dworskiego i tym samym stał się instrumentem koncertującym. Technika gry na rogu naturalnym wymagała specyficznych umiejętności, m.in. wydobywania tzw. dźwięków zakrytych. Pip Eastop stara się sprostać temu zadaniu grając na takim właśnie rogu. Ciekawa próba rekonstrukcji brzmienia „tamtej” waltorni. Towarzyszenie zespołu inspirujące, ale nie porywające.
Alina Mądry - Audio Video 12-2014