Nr katalogowy: CDA 68035
Nośnik: 1 CD
Data wydania: kwiecień 2014
EAN: 34571280356
A French Baroque Diva - Arias for Marie Fel
Hyperion - CDA 68035- Lacoste: Philomèle - Prologue Sc. 1 Ah! Quand Reviendront Nos Beaux Jours?
- Lalande: Exsurgat Deus, S. 71 - 5. Regna Terrae
- Lalande: Te Deum Laudamus, S. 32 - 01. Sinfonie
- Lalande: Te Deum Laudamus, S. 32 - 08. Tu Rex Gloriae
- Lalande: Te Deum Laudamus, S. 32 - 09. Tu Ad Liberandum Suscepturus Hominem
- Rousseau: Salve Regina - 1. Salve Regina, Salve Mater
- Rousseau: Salve Regina - 2. Ad Te Clamamus, Exsules, Filii Evae
- Rousseau: Salve Regina - 3. O Clemens, O Pia
- Rameau: Castor & Pollux - Act 1 Sc. 2-3 Un Tendre Intérêt Vous Appelle: Tristes Apprêts
- Rameau: Platée - Act 3 Sc. 4 Amour, Lance Tes Traits
- Mondonville: Daphnis & Alcimadure - Act 1 Sc. 2 Gasouillats Auzeléts
- Fiocco: Laudate Pueri - 1. Laudate Pueri
- Fiocco: Laudate Pueri - 3. A Solis Ortu
- Fiocco: Laudate Pueri - 4. Alleluia
- Mondonville: Venite, Exsultemus - 4. Venite, Adoremus
- Rameau: La Lyre Enchantée - 1. Accordez Vos Sons & Vos Pas
- Rameau: La Lyre Enchantée - 2. Gavotte: Lyre Enchanteresse
- Rameau: La Lyre Enchantée - 3. Écoutons ... D'Un Doux Frémissement
- Rameau: La Lyre Enchantée - 4. Vole, Amour, Prête-Moi Tes Armes
- Rameau: La Lyre Enchantée - 5. Contredanse
- Lalande: Cantate Domino, S. 72 - 5. Viderunt Omnes Termini Terrae
- Mondonville: Venite, Exsultemus - 6. Hodie Si Vocem
Ah! quand reviendront nos beaux jours? from Philomele
MICHEL-RICHARD DE LALANDE (1657–1726):
Regna terrae from Exsurgat Deus, S71
Te Deum laudamus S32
Sinfonie
Tu rex gloriae
Tu ad liberandum suscepturus hominem
JEAN-JACQUES ROUSSEAU (1712–1778):
Salve regina
Salve regina, salve mater
Ad te clamamus, exsules, filii Evae
O clemens, o pia
JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683-1764):
Un tendre intéret vous appelle – Tristes apprets from Castor et Pollux
Amour, lance tes traits from Platée
JEAN-JOSEPH CASSANÉA DE MONDONVILLE (1711–1772):
Gasouillats auzeléts from Daphnis et Alcimadure
JOSEPH HECTOR FIOCCO (1703–1741):
Laudate pueri
Laudate pueri
A solis ortu
Alleluia
JEAN-JOSEPH CASSANÉA DE MONDONVILLE:
Venite, adoremus from Venite, exsultemus
JEAN-PHILIPPE RAMEAU:
La lyre enchantée from Les surprises de l’Amour
Accordez vos sons et vos pas
Gavotte:
Lyre enchanteresse
Écoutons …D’un doux frémissement
Vole, Amour, prete-moi tes armes
Contredanse
MICHEL-RICHARD DE LALANDE:
Viderunt omnes termini terrae from Cantate Domino, S72
JEAN-JOSEPH CASSANÉA DE MONDONVILLE:
Hodie si vocem from Venite, exsultemus
This album is of particular interest as rather than concentrating on one composer it showcases the works written for the premiere soprano of the day, Marie Fel. Voltaire called her his ‘adorable nightingale’. For d’Aquin, she was an enchanted being. Marie Fel was the soprano who held an entire generation spellbound at the Paris Opéra and at Louis XV’s court during one of the most glorious periods of French music. With a voice described as ‘pure, charming, silvery’ (La Borde), ‘touching and sublime’ (Grimm) and ‘always lovely, always seductive’ (d’Aquin), she inspired some of Jean-Philippe Rameau’s ?nest music and introduced a whole new level of virtuosity and expression into the French singing tradition. Her long, triumphant career is traced through this fascinating recording.
Sopranistka Carolyn Sampson oraz zespół Ex Cathedra pod przewodnictwem Jeffrey’a Skidmore prezentują na płycie arie operowe oraz pochodzące z tzw. concert spirituel francuskiego baroku. Były one pisane dla ówczesnej divy dworu Ludwika XIV i Opery Paryskiej - Marie Fel, która słynęła z porywającego, czy wręcz paraliżującego pięknem, głosu. Jej wokalne przymioty podziwiali wielcy tamtego świata nie szczędząc słów zachwytu, m.in. Voltaire, La Borde, Grimm czy d’Aquin. Inspirowała również ówczesnych najwięszych muzyków z Jean-Philippem Rameau na czele. Na płycie znajdujemy zatem zarówno jego dzieła świeckie i religijne, jak i Louisa Lacoste, Michela-Richarda de Lalande, Jeana-Josepha de Mondowille, Josepha Hectora Fiocco, a nawet Jeana-Jacquesa Rousseau. To muzyka czasem przesadnie bogata, wypełniona niezwykłym poziomem wirtuozerii wokalnej i nadmiernie ekspresyjna. Prawdziwy francuski barok w wykonaniu adekwatnym do emocji drzemiących w tej muzyce. Absolutnie porywające.
Alina Mądry - Audio Video 09-2014