Quo vadis, quo progrederis? - John Potter Genitus divinitus - John Potter, Christopher O’gorman Quod promisit ab eterno - John Potter, Christopher O’gorman Artium dignitas - John Potter, Christopher O’gorman Relegentur ab area - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump Qui servare puberem monophonic - Christopher O’gorman Ut non ponam - John Potter, Christopher O’gorman Qui servare puberem two-part, unmeasured - John Potter, Christopher O’gorman Porta salutis - John Potter, Christopher O’gorman Ista dies celebrari - John Potter, Christopher O’gorman Qui servare puberem two-part, measured - John Potter, Christopher O’gorman Stephani sollempnia - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump Beate virginis - John Potter, Christopher O’gorman Qui servare puberem three-part - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump Heu quo progreditur - John Potter, Christopher O’gorman Stella serena - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump
Hyperion has long been a champion of music from the medieval era and boasts many first recordings in its catalogue, which have combined the highest levels of scholarship with brilliant musicianship, won many awards and opened the ears of a generation of listeners to the repertoire.
In this latest release John Potter, Christopher O’Gorman and Rogers Covey-Crump continue this trail-blazing voyage with a selection from the Conductus genre: the first experiments towards polyphony the kind of sound we associate with Pérotin. Extensive booklet notes by Mark Everist probe into the intricacies of performance practice as well as analysing the music and poetry in context. This is an important historical document as well as a stunning and committed performance.
Prezentowana płyta stanowi pierwszą część projektu, który w założeniu obejmuje jeszcze wydanie dwóch kolejnych albumów. Projekt ma na celu przybliżenie i ukazanie w możliwie wiernym historycznie stylu muzyki i poezji XII i XIII wieku. Repertuar dość hermetyczny, ale merytoryczne podejście muzykologów i muzyków nadaje temu projektowi rangę niezwykłą. Muzycy – wokaliści odczytują zapis tej muzyki z faksymile oryginalnych rękopisów, a biorąc pod uwagę ówczesny zapis muzyczny nabiera się do całości jeszcze większego szacunku. Ten album to prezentacja różnych conducti – jednych z pierwszych form muzyki polifonicznej jaka zaistniała w muzyce europejskiej, a która do tej pory w nagraniach pozostawała w cieniu choćby twórczości motetowej. W dołączonej książeczce możemy przeczytać o zawiłości tej praktyki muzycznej, o analizie kontekstu muzyczno-poetyckiego. Jest to ważny dokument historyczny, jak również muzyczny. Nie łatwy i przyjemny, ale wart poznania i posłuchania. Tym bardziej w tak mistrzowskim wykonaniu. Alina Mądry - Audio Video 11-2012