Scheneck:
Sonatas I
II, III, IV, V
VI
L’Echo du Danube is the poetic title given by Johann Schenck to his collection of pieces for viola da gamba, first published around 1703/04 as Opus 9 in Amsterdam by Estienne Roger the most important music printer at the time. L’Echo du Danube is Schenk’s last complete work to survive, a fact that gives these pieces the weight of a “musical testament. It comprises six sonatas for solo viol: the first two sonatas with basso continuo accompaniment, the next two also with basso continuo but this time ad libitum (optional), and the two last ones for viola da gamba without any accompaniment. Although Marin Marais already had published his first book of Pieces de Viole in 1686 and the flourishing English viol tradition was well known in Northern Europe, Schenk’s approach to the instrument is an important step in the process of creating an independent repertoire, specifically written for the viol by composers who were themselves performers and masters of its idiomatic idiosyncrasies. Although Schenck fully explores the potential of the viol as a melodic instrument, he clearly favoured, its possibilities of playing chords, in a manner strongly influenced by lute playing and repertoire: he sought to show the viol as an instrument that is harmonically independent, appropriate for polyphonic writing besides its talent for melodic singing. Hence his writing in such a distinctive way: abundantly using chords and double stops; continually alternating between the bass and the high register; and striving for an effective combination of luxurious harmony and depth of sound, without losing sight of the delicately cantabile voice of the viola.
Johann Schenck (1660-1712),niemiecki kompozytor, którego spuścizna skupiona jest wokół violi da gamba. Jako jeden z najbardziej cenionych wirtuozów tego instrumentu stworzył dzieła wymagające niezwykłej biegłości gry, a jednocześnie muzykalności. Viola da gamba stała się, dzięki niemu, instrumentem niezależnym w swym idiomatycznym, niepowtarzalnym brzmieniu. Dzieło L’Echo du Danube jest ostatnim kompletnym wydanym zbiorem Schencka, opublikowanym około 1703/1704 roku w Amsterdamie i jednocześnie jednym z najważniejszych dla repertuaru solowego violi da gamba. Zawiera sześć sonat solowych: z towarzyszeniem basso continuo (dwie pierwsze sonaty), z towarzyszeniem ad libitum (kolejne dwie sonaty) i całkowicie solowe bez akompaniamentu (dwie ostatnie sonaty). Album dwupłytowy jest prawdziwą ucztą muzyczną nie tylko dla wielbicieli tego instrumentu i jego specyficznego brzmienia. Kompozytor eksploruje szeroki wachlarz możliwości violi da gamba jako instrumentu melodycznego i zdolnego do gry akordowej wraz z realizacją polifonicznej faktury. Sofia Diniz w sonatach solo, jak i w towarzystwie drugiej violi da gamba (Torben Klaes) i klawesynu (Fernando Miguel Jalôto), łączy jej śpiewność, swobodnie poruszając się pomiędzy rejestrami, a jednocześnie prezentuje elegancję harmonicznych współbrzmień. Wprost wyborne.
Alina Mądry - Audio Video 01-2024