The music of the Russian Orthodox Church was an essential part of Sergei Rachmaninov’s musical background. As a boy he was deeply moved by the sound of St Petersburg’s cathedral choirs, and phrases reminiscent of liturgical chant permeate his music. His Vespers has long been admired as a summit of Russian liturgical music. It has unfortunately tended to overshadow the Liturgy of St John Chrysostom, his earlier large-scale sacred composition. Named after the fourth-century Archbishop of Constantinople and Church Father, the Liturgy consists of a sequence of prayers, psalms and hymns, which are sung or chanted by the different participants in the service.
Rachmaninov did not make use of any existing chants (as he would later do in his Vespers), but chose to reflect their style and spirit with music entirely of his own. The sonorities he creates is rarely achieved by plain four-part writing: instead the voices are frequently divided, solos emerge from the choir, and the range of textures shows great imagination. The Liturgy is here performed in the warm acoustics of the Niguliste Church in Tallinn by the Estonian Philharmonic Chamber Choir – listed among the ten best choirs in the world by the BBC Music Magazine in 2020 – conducted by Kaspars Putninš. Recording: 11th 15th January 2021 at Niguliste Church, Tallinn, Estonia.
Siergiej Rachmaninow (1873-1943) w swoim dorobku ma dwa poważne cykle muzyki sakral-nej, jednym z nich jest tytułowa Liturgia. Skomponował ją w lipcu 1910 roku, premiera od-była się kilka miesięcy później w Moskwie. Prawosławne władze kościelne sprzeciwiały się wykorzystywaniu utworu podczas nabożeństw. Dzieło szybko popadło w zapomnienie. W 1988 roku została wykonana rekonstrukcja utworu na podstawie zachowanych źródeł, wydano je i rozpoczęła się droga powrotu Liturgii do praktyki wykonawczej. Kompozycja składa się dwudziestu części (sekwencji modlitw, psalmów i hymnów) na chór mieszany a capella. Trzy części zawierają solowe fragmenty, a dwie są przeznaczone na chór podwójny. Wykonanie wymaga także udziału diakona i celebransa. Rachmaninow nie korzystał z żadnej istniejącej melodii liturgicznej, oparł dzieło o własną muzykę. Mimo modernistycznego ducha pobrzmiewa w tym utworze jednak niezwykła duchowość prawosławnej liturgii. Wykonaw-czo fascynujące, biorąc dodatkowo pod uwagę, że Estoński Chór Kameralny Filharmonii zos-tał uznany przez BBC Music Magazine w 2020 roku za jeden z 10 najlepszych chórów na świecie. Alina Mądry - Audio Video 03-2022