St John Passion, BWV 245 (1739/49 version) Johannes-Passion, Passio secundum Joannem
To drugie nagranie Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha dokonane przez Bach Collegium Japan pod dyrekcją Masaaki’ego Suzuki. Pierwsze powstało w 1999 roku. To nagranie jest wyjątkowe. Nie dlatego, że oparte jest na wersjach z 1739 (10 pierwszych fragmentów) i z 1749 roku, ale dlatego, że powstało w czasach pandemii. Muzycy wyruszyli w marcu tego roku na europejską trasę koncertową w ramach obchodów 30-lecia istnienia zespołu. Utknęli w Kolonii, kiedy odwołano resztę koncertów z powodu koronawirusa. Wówczas padł pomysł nagrania płyty - tej płyty. Udało się wszystko zorganizować bardzo szybko przy przychylnym nastawieniu filharmonii w Kolonii i wytwórni BIS. Bach nie sporządził nigdy kompletnej wersji tej pasji. Ostateczny rękopis zaczął przygotowywać w 1739 roku, ale zdążył ukończyć tylko 10 części. Tak wypracowana wersja z 1739/1749 znalazła się na płycie. Świadomość jej powstania narzuca już pewien określony filtr przy odsłuchu. Na pewno przejdzie do historii, ale nie tylko z powodu epidemii COVID-19. To nagranie tchnie wielkim spokojem, wyczuciem czasu i przestrzeni tej muzyki oraz jakąś trudną do wypowiedzenia - czułością. On 6 of March 2020, Bach Collegium Japan began their long-awaited 30th anniversary tour of Europe with a performance of Bach's St John Passion in Katowice, Poland. The same week Europe was becoming aware of the very stark reality of the threat posed by the new Corona virus, Covid-19. Consequently, as Masaaki Suzuki and his ensemble went on to perform in Dublin and then London, concert halls across Europe were closing down and the remaining tour dates were cancelled.
Before making their return to Japan, the BCJ agreed with the Kölner Philharmonie to go ahead with the concert that had been planned, in the form of a live streaming without an audience. This meant that the ensemble had time on their hands, and the idea was born to use it for making a recording. Having received permission to use the hall of the Philharmonie for the recording, Bach Collegium Japan and BIS jointly decided to go ahead with the idea, and during a few hectic hours arrangements were made for a recording team to come to Cologne. Over the next few days, Suzuki, the BCJ and a team of soloists headed by James Gilchrist as the Evangelist, recorded Bach's rendering of the Passion of Christ, finishing just ahead of complete lockdown. Their efforts are now available on disc as a testimony not only to the drama of Bach's score, but also to the urgency of a week when the world changed. Recorded on 14th 17th March 2020 at the Kölner Philharmonie. 2-disc set with a 76-page booklet, packed in a cardboard box.
To drugie nagranie Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha dokonane przez Bach Collegium Japan pod dyrekcją Masaaki’ego Suzuki. Pierwsze powstało w 1999 roku. To nagranie jest wyjątkowe. Nie dlatego, że oparte jest na wersjach z 1739 (10 pierwszych fragmentów) i z 1749 roku, ale dlatego, że powstało w czasach pandemii. Muzycy wyruszyli w marcu tego roku na europejską trasę koncertową w ramach obchodów 30-lecia istnienia zespołu. Utknęli w Kolonii, kiedy odwołano resztę koncertów z powodu koronawirusa. Wówczas padł pomysł nagrania płyty - tej płyty. Udało się wszystko zorganizować bardzo szybko przy przychylnym nastawieniu filharmonii w Kolonii i wytwórni BIS. Bach nie sporządził nigdy kompletnej wersji tej pasji. Ostateczny rękopis zaczął przygotowywać w 1739 roku, ale zdążył ukończyć tylko 10 części. Tak wypracowana wersja z 1739/1749 znalazła się na płycie. Świadomość jej powstania narzuca już pewien określony filtr przy odsłuchu. Na pewno przejdzie do historii, ale nie tylko z powodu epidemii COVID-19. To nagranie tchnie wielkim spokojem, wyczuciem czasu i przestrzeni tej muzyki oraz jakąś trudną do wypowiedzenia - czułością. Alina Mądry - Audio Video 09-2020