koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
bissacd2401
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2401
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: czerwiec 2020
EAN: 7318599924014
62,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Instrumenty: klawesyn
Rodzaj: koncert

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Bach: Concertos for Harpsichord & Strings, Vol. 1

Bis - BISSACD 2401
Nagrody i rekomendacje
 
ICMA Award Nomination Music Island Recommends
 
Concerto No. 1 in D minor, BWV 1052
Concerto No. 5 in F minor, BWV 1056
Concerto No. 8 in D minor, BWV 1059 R (Reconstruction by Masato Suzuki)
Concerto No. 2 in E major, BWV 1053
The extant concertos by Johann Sebastian Bach for one harpsichord and strings were all composed before 1738, which makes them some of the first, if not the first keyboard concertos – a genre destined to become one of the most popular within classical music. In all likelihood Bach wrote them for his own use (or that of his talented sons) – probably to be performed with Leipzig’s Collegium Musicum of which he had taken over as director in 1729. The fresh and exuberant character one finds in the concertos seems to reflect how much Bach enjoyed the opportunity to engage with his fellow musicians. But much of the music itself was in fact not new – despite how idiomatic they may sound, many of Bach’s harpsichord concertos are almost certainly transcriptions of earlier works written for other instruments.

Some of these original works are no longer extant, but it is nevertheless possible to trace the ancestry of BWV 1052 and the outer movements of BWV 1056 to lost violin concertos, while BWV 1053 is a reworking of three cantata movements which in turn probably hailed from a lost organ concerto. A similar case is BWV 1059, which is known to us in a nine-bar fragment in Bach’s original score. But an earlier version of the piece – a concerto for organ – has survived in the form of three movements of Cantata No. 35, Geist und Seele wird verwirret, and these have served as basis for Masato Suzuki's reconstruction of the work included on the present disc. It is also Masato Suzuki who performs the solo parts, while directing his colleagues in Bach Collegium Japan.

Recording: July 2018 at the Yamaha Hall, Tokyo, Japan. Harpsichord: Willem Kroesbergen, Utrecht 1987 after J. Couchet, 2 manuals, 8', 8', 4', FF f'''

Bach Collegium Japan tym razem pod kierunkiem Masato Suzuki oferuje swoim wiernym słuchaczom i nie tylko pierwszy wolumin bachowskich koncertów na klawesyn z towarzyszeniem zespołu smyczków: nr 1 d-moll BWV 1052, nr 2 E-dur BWV 1053, nr 5 f-moll BWV 1056, nr 8 d-moll BWV 1059R. Powstały przed 1738 rokiem i stanowią jedne z najważniejszych i pierwszych przykładów koncertów na solowy instrument klawiszowy w historii muzyki. Koncertom Bach nadał stałą budowę, której przestrzegał - trzy części w określonym następstwie. Ale w większości nie była to muzyka oryginalna, a przeróbki jego wcześniejszych dzieł, czy to np. koncertów organowych czy części z kantat. Była to praktyka wówczas powszechna. W przypadku koncertu BWV 1059, który zachował się we fragmentach, mamy do czynienia z rekonstrukcją dokonaną przez Masato Suzuki. A wykonanie - jak zawsze - perfekcyjne i inspirujące!
Alina Mądry - Audio Video 08-2020

Zobacz także:

  • AV 2489
  • COV 92405
  • GEN 24875
  • KTC 1830
  • DCD 34275
  • KTC 1826
  • DCD 34307
  • KTC 1824
  • RK 4301
  • PROSP 0090