Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2258
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: listopad 2017
EAN: 7318599922584
Nr katalogowy: BISSACD 2258
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: listopad 2017
EAN: 7318599922584
Schumann / Brahms: Piano Quartet / Piano Quintet
Bis - BISSACD 2258
Wykonawcy
Yevgeny Sudbin, piano
Hrachya Avanesyan, violin
Boris Brovtsyn, violin
Diemut Poppen, viola
Alexander Chaushian, cello
Yevgeny Sudbin, piano
Hrachya Avanesyan, violin
Boris Brovtsyn, violin
Diemut Poppen, viola
Alexander Chaushian, cello
Utwory na płycie:
Robert Schumann:
Quartet for piano, violin, viola and cello, Op. 47 (1842)
Johannes Brahms:
Quintet for piano, 2 violins, viola and cello, Op. 34 (1864)
Quartet for piano, violin, viola and cello, Op. 47 (1842)
Johannes Brahms:
Quintet for piano, 2 violins, viola and cello, Op. 34 (1864)
Dwóch wielkich kameralistów, a zarazem symfoników XIX wieku: Robert Schumann (1810-1856) i Johannes Brahms (1833-1897) znalazło się na tej płycie. Tym razem możemy podziwiać ich kameralne dzieła - kwartet i kwintet fortepianowy. Schumann op. 47 komponuje w 1842 roku pozwalając wszystkim instrumentom na równy dialog z lekką dominacją wiolonczeli. Z kolei Brahms tworząc swój kwintet op. 34 dziesięć lat później mógł inspirować się Schumannem. To utwór o niewyczerpanej obfitości motywów i energii. Jeden z najczęściej wykonywanych XIX-wiecznych dzieł kameralnych. Obsada wykonawcza zachwycająca. Wystarczy spojrzeć tylko na nazwiska, z Sudbinem w roli głównej. Po prostu zachwycające w jakości Super Audio.
Robert Schumanncomposed the Op. 47 Piano Quartet in E flat major in his so-called ‘chamber music year’ of 1842, immediately after finishing the famous piano quintet in the same key. Despite the proximity in time and tonality, there are clear differences between the two works: the quintet tends more towards a concertantedialogue between the piano and string quartet while the quartet favours equality between the four parts –even if the cello has something of a leading role among the strings.
Some ten years later, the young Johannes Brahmswas entrusted with the task of making a piano four-hands arrangement of the quartet, and it is quite possible that this contact with Schumann’s chamber music for piano and strings opened his eyes to the potential of the genre. In any case, with its almost inexhaustible motivic abundance and captivating energy Brahms’s Piano Quintet in F minor, Op. 34, is one of the most often performed works for these forces. Completed in 1864 it had actually started off as a string quintet which Brahms first reworked as a sonata for two pianos before arriving at the final scoring. Performing these two central works in 19thcentury chamber music is Yevgeny Sudbinand an international group of eminent string players consisting of violinists HrachyaAvanesyanand Boris Brovtsyn, violist DiemutPoppenand cellist Alexander Chaushian.
Recording: May 2016 at The Shoe Factory, Nicosia, Cyprus
Robert Schumanncomposed the Op. 47 Piano Quartet in E flat major in his so-called ‘chamber music year’ of 1842, immediately after finishing the famous piano quintet in the same key. Despite the proximity in time and tonality, there are clear differences between the two works: the quintet tends more towards a concertantedialogue between the piano and string quartet while the quartet favours equality between the four parts –even if the cello has something of a leading role among the strings.
Some ten years later, the young Johannes Brahmswas entrusted with the task of making a piano four-hands arrangement of the quartet, and it is quite possible that this contact with Schumann’s chamber music for piano and strings opened his eyes to the potential of the genre. In any case, with its almost inexhaustible motivic abundance and captivating energy Brahms’s Piano Quintet in F minor, Op. 34, is one of the most often performed works for these forces. Completed in 1864 it had actually started off as a string quintet which Brahms first reworked as a sonata for two pianos before arriving at the final scoring. Performing these two central works in 19thcentury chamber music is Yevgeny Sudbinand an international group of eminent string players consisting of violinists HrachyaAvanesyanand Boris Brovtsyn, violist DiemutPoppenand cellist Alexander Chaushian.
Recording: May 2016 at The Shoe Factory, Nicosia, Cyprus
Dwóch wielkich kameralistów, a zarazem symfoników XIX wieku: Robert Schumann (1810-1856) i Johannes Brahms (1833-1897) znalazło się na tej płycie. Tym razem możemy podziwiać ich kameralne dzieła - kwartet i kwintet fortepianowy. Schumann op. 47 komponuje w 1842 roku pozwalając wszystkim instrumentom na równy dialog z lekką dominacją wiolonczeli. Z kolei Brahms tworząc swój kwintet op. 34 dziesięć lat później mógł inspirować się Schumannem. To utwór o niewyczerpanej obfitości motywów i energii. Jeden z najczęściej wykonywanych XIX-wiecznych dzieł kameralnych. Obsada wykonawcza zachwycająca. Wystarczy spojrzeć tylko na nazwiska, z Sudbinem w roli głównej. Po prostu zachwycające w jakości Super Audio.
Alina Mądry - Audio Video 01-2018