Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: pasja, muzyka pasyjna
Bach: St. John Passion BVW 245
Avie - AV 2236Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Charles Daniels, tenor- Evangelist
Cappella Romana
Portland Baroque Orchestra / Monica Huggett
- Saint John Passion - Chorus Herr- unser Herrscher
- Saint John Passion - Evangelist- Jesus- Chorus Jesus ging mit seinen Jüngern
- Saint John Passion - Chorale O große Lieb-
- Saint John Passion - Evangelist- Jesus Auf daß das Wort erfüllet würde
- Saint John Passion - Choralee Dein Will gescheh!
- Saint John Passion - Evangelist Die Schar aber und der Oberhauptmann
- Saint John Passion - Aria (alto) Von den Stricken
- Saint John Passion - Evangelist Simon Petrus aber folgete Jesus
- Saint John Passion - Aria (soprano) Inv folge dir gleichfalls
- Saint John Passion - Evangelist- Ancilla- Petrus- Jesus- Servus Der selbige Jünger
- Saint John Passion - Chorale Wer hat dich so geschlagen
- Saint John Passion - Evangelist- Chorus- Petrus- Servus Und Hannas sandte
- Saint John Passion - Aria (tenor) Ach- mein Sinn
- Saint John Passion - Chorale Petrus- der nicht denkt zurück
- Saint John Passion - Chorale Christus- der uns selig macht
- Saint John Passion - Evangelist- Pilatus- Jesus- Chorus Da führeten sie Jesum
- Saint John Passion - Chorale Ach großer König
- Saint John Passion - Evangelist- Pilatus- Jesus- Chorus Da sprach Pilatus zu ihm
- Saint John Passion - Arioso (bass) Betrachte- meine Seel
- Saint John Passion - Aria (tenor) Erwäge- wie sein blutgefärbte Rücken
- Saint John Passion - Evangelist- Chorus- Pilatus Und die Kriegsknechte
- Saint John Passion - Chorale Durch dein Gefängnis
- Saint John Passion - Evangelist- Chorus- Pilatus Die Jüden aber schrieen
- Saint John Passion - Aria (bass solo- soprano- alto tenor) Eilt- ihr angefochtnen
- Saint John Passion - Evangelist- Chorus- Pilatus Allda kreuzigten sie ihn
- Saint John Passion - Chorale In meines Herzens Grunde
- Saint John Passion - Evangelist- Chorus- Jesus Die Kriegsknechte aber
- Saint John Passion - Chorale Er nahm alles wohl in acht
- Saint John Passion - Evagelist- Jesus Und von Stund an
- Saint John Passion - Aria (alto) Es ist vollbracht!
- Saint John Passion - Evangelist Und neiget das Haupt
- Saint John Passion - Aria (bass) with Chorale Mein teurer Heiland
- Saint John Passion - Evanglist Und siehe da- der Vorhang
- Saint John Passion - Arioso (tenor) Mein Herz- in dem die ganze Welt
- Saint John Passion - Aira (soprano) Zerfließe- mein Herze
- Saint John Passion - Evagelist Die Jüden aber
- Saint John Passion - Chorale O hilf- Christe- Gottes Sohn
- Saint John Passion - Evagelist Darnach bat Pilatum
- Saint John Passion - Chorus Ruht wohl- ihr heiligen Gebeine
- Saint John Passion - Chorale Ach Herre- laß dein lieb Engelein
Once again, Monica is aided and abetted by baroque oboist Gonzalo X. Ruiz, who states, “The omission of flutes gives the St. John Passion a less galante feel for Bach’s music that developed in the mid-18th century and restores a trim sound, in line with most orchestral music of the time. It retains, however, an undeniable richness of orchestration owing to the uncommon string instruments in the arias.”
Monica continues, “There have been many scholarly discussions about the forces originally used for the St. John Passion, including the suggestion of performing it with one voice or instrument to a part. The most satisfying performances in my personal experience have been those involving a small chorus matched with a small orchestra. I have chosen, therefore, to have about an equal number of instrumentalists alongside a group of twelve singers capable of both solo and consort singing, as Bach would have had in Leipzig.”
Monica leads the Portland Baroque Orchestra, the fourth-largest period-instrument ensemble in the US, where she has been Artistic Director since 1995. Joining the orchestra is Portland-based choir Cappella Romana and baroque specialist, English tenor Charles Daniels as the Evangelist.
Recorded 15-19 March, 2011, St. Anne Chapel, Marylhurst, OR
„Portland Baroque Orchestra” pod kierunkiem niezwykle zasłużonej dla muzyki dawnej Moniki Huggett tym razem proponuje nam „Pasję wg św. Jana” Jana Sebastiana Bacha. Intrygujące to pod wieloma względami wykonanie. Zyskuje z każdym kolejnym odsłuchem. Zaskakuje również pod wieloma względami. Odważne posunięcie – Huggett zrezygnowała z fletów zastępując je całkowicie obojami. Wiele uwagi można by poświęcić temu wyborowi. Czy w ten sposób idiom orkiestry XVIII-wiecznej jest bardziej wiernie oddany? Dobór ilości wokalistów i instrumentalistów też jest starannie przemyślany. To nie jest z pewnością wykonanie, obok którego przejdziemy obojętnie. Spójność, ekspresja, wyrazistość, wyczucie tempa i napięć, perfekcyjna kreacja Ewangelisty (Charles Daniels), różnorodność w śpiewie chóralnym i solowym. Należy zatrzymać się dłużej, śledzić wszystkie nowe rozwiązania zaproponowane przez Huggett i podziwiać – za odwagę i konsekwencję!
Alina Mądry - Audio Video 04-2012