Nowak: Drach
Anaklasis - ANA 012
Kompozytor
Aleksander Nowak (ur. 1979)
Aleksander Nowak (ur. 1979)
Wykonawcy
Drach-Pindur - Jan Jakub Monowid, conutertenor
Ona - Joanna Freszel, soprano
On - Sebastian Szumski, baritone
Marcin Świątkiewicz, harpsichord
AUKSO — Orkiestra Kameralna Miasta Tychy / Marek Moś
Drach-Pindur - Jan Jakub Monowid, conutertenor
Ona - Joanna Freszel, soprano
On - Sebastian Szumski, baritone
Marcin Świątkiewicz, harpsichord
AUKSO — Orkiestra Kameralna Miasta Tychy / Marek Moś
Drach - Drama per musica, na sopran, baryton, kontratenor, klawesyn, smyczki i looper
Libretto:
Szczepan Twardoch - na podstawie powieści 'Drach' (2014).
Libretto:
Szczepan Twardoch - na podstawie powieści 'Drach' (2014).
Kiedy Aleksander Nowak wspomniał mi o zamiarze skomponowania Dracha, później zaś przesłał gotowe libretto Twardocha, bałam się nawet zerknąć w ten tekst. Przekonałam się wprawdzie już wcześniej, że Nowak ma niezwykłe wyczucie potencjału operowego, który drzemie w literaturze współczesnej i równie niecodzienną umiejętność przekonywania pisarzy, by spróbowali swych sił w starciu z formą pozornie obcą ich wrażliwości. (…)
Nowak uprzedzał od razu: że libretto jest specyficzne, że miejsce zwyczajowych protagonistów zajęły upostaciowione emocje, że z obecnych w oryginale wątków fabularno-dramatycznych zostały zupełne szczątki. Szczepan Twardoch zrazu odrzucił propozycję skądinąd zgodnie z przewidywaniami kompozytora. (…)
Dramat właściwy, opowiadany w trzech językach, po polsku, śląsku i niemiecku, obleka się w przedziwną, uwodzicielsko piękną szatę dźwiękową, lawirującą a właściwie nawracającą po obwodzie koła od barokowych początków po krańce modernizmu, i z powrotem. Muzyka zawija się w sobie jak nieśmiertelny Drach od wyrazistych partii solowych, wspartych zniekształconym harmonicznie akompaniamentem, poprzez gry napięć, zatrzymań i odprężeń w ansamblach, aż po iście straussowskie kulminacje w tutti. (…)
Drach nie jest operą o Śląsku, podobnie jak jego pierwowzór literacki nie jest książką o „Heimacie” pisarza. Operowy i powieściowy Drach jest duszą, która przebywa we wszystkim, co żyje. (…)
Dorota Kozińska (fragmenty z książeczki)
Nagrania zrealizowano w październiku 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Nowak uprzedzał od razu: że libretto jest specyficzne, że miejsce zwyczajowych protagonistów zajęły upostaciowione emocje, że z obecnych w oryginale wątków fabularno-dramatycznych zostały zupełne szczątki. Szczepan Twardoch zrazu odrzucił propozycję skądinąd zgodnie z przewidywaniami kompozytora. (…)
Dramat właściwy, opowiadany w trzech językach, po polsku, śląsku i niemiecku, obleka się w przedziwną, uwodzicielsko piękną szatę dźwiękową, lawirującą a właściwie nawracającą po obwodzie koła od barokowych początków po krańce modernizmu, i z powrotem. Muzyka zawija się w sobie jak nieśmiertelny Drach od wyrazistych partii solowych, wspartych zniekształconym harmonicznie akompaniamentem, poprzez gry napięć, zatrzymań i odprężeń w ansamblach, aż po iście straussowskie kulminacje w tutti. (…)
Drach nie jest operą o Śląsku, podobnie jak jego pierwowzór literacki nie jest książką o „Heimacie” pisarza. Operowy i powieściowy Drach jest duszą, która przebywa we wszystkim, co żyje. (…)
Dorota Kozińska (fragmenty z książeczki)
Nagrania zrealizowano w październiku 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.