Graupner: Lass mein Herz
Accent - ACC 24337Christoph Graupner (1683-1760)
Ouvertüren Suite e-Moll, GWV 442
Kantate "Verleih, dass ich aus Herzensgrund", GWV 1114/16
Concerto g-Moll, GWV 334
Kantate "Ach Gott, wie manches Herzeleid", GWV 1142/11
When the cantor Johann Sebastian Bach performed sacred cantatas in Leipzig on Sundays and public holidays, his colleagues did the same in many other places in Lutheran Germany. Among them was Christoph Graupner, the court conductor of Hesse-Darmstadt. In 1709, the music-loving Landgraf Ernst Ludwig from Darmstadt had discovered him as a harpsichordist at the Hamburg Opera in 1709 and had hired him on the spot.
The Landgraf had made a real stroke of luck with Graupner, because he was not only an outstanding musician but also a perfect organizer of the courtly musical life and especially for the church music which had to be performed weekly. Over the years, more than 1,400 works of sacred music and many concertos and orchestral works have gathered from his pen and paper.
Dorothee Mields and Harmonie Universelle have put together an exquisite selection from this repertoire for the present CD: three cantatas from Graupner’s early years as kapellmeister, complemented by two orchestral works. All three cantatas contain “Herz” [heart] as a central theme and Graupner has put the sacred texts into music with a never-ending fantasy.
Recorded 15-16 May 2017, Trinitatiskirche, Köln (Germany)
Christoph Graupner ( 1683-1760), prawie rówieśnik Johanna Sebastiana Bacha, który od 1711 roku do śmierci był zatrudniony na dworze u landgrafa Ernesta Ludwiga w Darmstadt. Graupner naukę muzyki pobierał w Thomasschule w Lipsku, u poprzednika Bacha - Johanna Kuhnaua. Pozostawił po sobie ogromną spuściznę, która jeszcze tak powszechnie nie jest re-prezentowana w nagraniach. Z radością zatem witamy tę płytę, na której znalazły się trzy kantaty z wczesnych lat pracy w Darmstadt oraz dwa utwory orkiestrowe: jedna uwertura-suita i jedno concerto. Motywem przewodnim tekstu kantat jest „serce”. Kompozytor w religijnych kantatach pięknie muzycznie zobrazował to, co mieści się w wymiarze Boskiej miłości. Muzycy, na czele z sopranistką Dorothee Mields, zachwycają poziomem wykonaw-czym. Piękna muzyka w pięknym wykonaniu.
Alina Mądry - Audio Video 04-2018