Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: msza, muzyka pasyjna
Biber: Missa Alleluja & Nisi Dominus
Accent - ACC 24325Heinrich Biber (1644-1704)
Nisi Dominus
Pastorella in A major
Hic est panis
Several masses with large orchestration attest to the outstanding compositional skills of the Salzburg master Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) in coping with large ensembles. As usual in Salzburg, Biber expects polychoric performances. The church music at the Salzburg cathedral drew its orientation from the performance practice in Venice. The Missa Alleluia was probably composed after 1690 and certainly before 1698, because a manuscript was made in Kremsmünster that year. The original score and sheets from Salzburg are lost. Excellent copies have been preserved at the Upper Austrian abbey at Kremsmünster: they serve as a basis for the present recording. Biber has fully exploited the possibilities of Baroque Instrumentation in the Missa Alleluia: a chorus with 2 sopranos, 2 altos, 2 tenors and 2 bass voices grants him a large number of combinations of voices and thus constant change of timbre. The strings choir also has six parts, with both violins often conducted virtuosically. A chorus with 3 trumpets and 2 cornetti is even surpassed in tonal mass by the chorus composed of 2 clarini, 4 trumpets and timpani. This large number of trumpets emphasizes the cheerful character of the work and is very luxurious by Austrian standards.
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) zasłynął w historii muzyki przede wszystkim jako wirtuoz skrzypiec i twórca cyklu solowych skrzypcowych Sonat Misteryjnych. Rzadziej możemy w nagraniach odnaleźć jego inne religijne dzieła, tym bardziej te orkiestrowe, pisane na dużą obsadę. Tworzył je dla salzburskiej katedry, z którą był związany od 1670 roku aż do śmierci. Utwory zawarte na tej płycie są potwierdzeniem tej twórczości: Missa Alleluja, Nisi Dominus, Pastorella, Hic est panis. Pobrzmiewają w nich echa weneckiej polichóralności, ogromna różnorodność w kombinacji zestawów głosów wokalnych i instrumentalnych, zmiany barw, słyszalne są także elementy wirtuozowskie w partiach skrzypiec. Niezwykłe wrażenie budzi operowanie instrumentami dętymi blaszanymi - trąbkami naturalnymi i puzonami, które wsparte kotłami, wzbudzają w słuchaczu prawdziwe uczucie wzniosłości. Partie chóralne i solowe wokalne zaskakują różnorodnością opracowań. Operowanie wieloma technikami daje poczucie niezwykłego nasycenia tą muzyką. Prawdziwe mistrzostwo - kompozytorskie i wykonawcze.
Alina Mądry - Audio Video 04-2017