Nr katalogowy: ACC 24315
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2016
EAN: 4015023243156
Hasse / Bach: Bachasse
Accent - ACC 24315- Cantate per flauto - 1. Allegro
- Cantate per flauto - 2. Adagio
- Hasse - Scrivo in te l'amato nome
- Bach - Praeludium in F sharp Minor
- Kein Arzt ist außer dir zu finden, BWV 103
- Bella, mi parto, oh Dio - Recitativo "Bella, mi parta, oh Dio"
- Bella, mi parto, oh Dio - Aria "Nei pensar ch'io saro privo"
- Bella, mi parto, oh Dio - Recitativo "Ma di cara belta"
- Bella, mi parto, oh Dio - Aria "S'hai pieta del mio timore"
- Allamande (from Partita No. 2, BWV 1004)
- Die Obrigkeit ist Gottes Gabe (from Cantata Preise, Jerusalem, den Herrn, BWV 119)
- Sarabande (from Suite Nr. 5 in C minor, BWV 1011)
- Leget euch demHeiland unter (from Cantata Himmelskönig, BWV 182)
- Scrivo in te l'amato Nome - Andato moderato
- Scrivo in te l'amato Nome - Recitativo "Oh pianta avventurosa"
- Scrivo in te l'amato Nome - Allegro "Per tedi lieto Aprile"
Cantata per Flauto
Bella mi Parto oh Dio
Scrivo in te l'amato nome
Bach:
Praeludium in F sharp Minor
Allemanda
Sarabande
Kein Artz ist aussen dir zu Finden
Die Obrigkeit ist Gottes Gabe
Leget euch dem Heiland unter
Johann Sebastian Bach and Johann Adolph Hasse – the works and stylistics of the two composers could not be more different: religiousness and counterpoint encounter sensuous, erotic melodies. Hasse composed in the Italian style, Bach, on the other hand, never had the opportunity to travel to Italy, even though to do so was more or less obligatory for musicians in the 18th century. But Bach knew Italian music very well, and arranged countless concertos by Vivaldi or Marcello. In Dresden he attended operas by Hasse with his oldest son, Wilhelm Friedemann. At the time, as his son Carl Philipp Emanuel reported, the two composers actually became friends. Apparently opposites really did attract!
Stefan Temmingh, born in Cape Town, comes from a Dutch-South-African family of musicians. He is part of the young generation of world-class recorder players, and, regularly, compared to the legendary Frans Brüggen. As an Early Music specialist he plays with his baroque ensemble “The Gentleman’s Band” at renowned festivals and concert series. Benno Schachtner succeeded in establishing himself as one of the most promising German countertenors in the course of the last years. He is working regularly with René Jacobs, Hans-Christoph Rademann, and Christoph Spering. Schachtner is the first countertenor in the history of prestigious Bach International Competition Leipzig who received the title “Bachpreisträger”.
Dość frapujący tytuł płyty - złożenie dwóch nazwisk: Bach i Hasse. Oczywiście rzecz dotyczy Johanna Sebastiana Bacha i Johanna Adolpha Hassego. Obaj w dużym stopniu związani byli z królewskim dworem drezdeńskim Augusta II i III. I to chyba jedyna wspólna cecha. Choć uznawani są za kompozytorów baroku to różnice między nimi są ogromne. Choć ponoć się przyjaźnili. Bach - mistrz kontrapunktu, muzyki religijnej, który nigdy nie napisał opery, a Hasse - wręcz przeciwnie - był twórcą operowym i to jednym z największych wówczas. Połączenie ich „muzyk” wydaje się zatem zabiegiem ciekawym. I tak też jest. Wykorzystanie fragmentów kantat obu kompozytorów i kilku utworów instrumentalnych Bacha znakomicie pokazuje, jak styl włoski był im bliski. Choć Bach nie był we Włoszech, a Hasse wręcz przeciwnie - święcił tam operowe triumfy. Konfrontacja znakomita w interesującym wykonaniu.
Alina Mądry - Audio Video 04-2016