Nr katalogowy: ACC 24288
Nośnik: 1 CD
Data wydania: sierpień 2014
EAN: 4015023242883
Telemann: Concertos & Suites
Accent - ACC 24288Georg Philip Telemann (1681-1767)
La Petite Bande:
Bart Coen, recorder
Sigiswald Kuijken, viola da gamba, violin
Barbara Konrad, Ann Cnop, violin
Marleen Thiers, viola
Marian Minnen, basse de violin
Vinciane Baudhuin, oboe
Benjamin Alard, harpsichord
- Suite in a minor, TWV 55:a2 - I. Ouverture
- II. Les Plaisirs
- III. Air à L'Italien
- IV. Menuet
- V. Réjouissance
- VI. Passepied
- VII. Polonoise
- Concerto in G Major, TWV 43:G6 - I. Allegro
- II. Adagio
- III. Allegro
- Suite in D Major, TWV 55:D6 - I. Ouverture
- II. La Trompette
- III. Sarabande
- IV. Rondeau
- V. Bourée
- VI. Courante
- VII. Gigue
- Concerto in a minor, TWV 52:a1 - I. Grave
- II. Allegro
- III. Dolce
- IV. Allegro
for recorder, strings & b.c.
1 Ouverture 10:09
2 Les Plaisirs 3:18
3 Air a l’Italienne 6:19
4 Menuets I & II 3:44
5 Réjouissance 2:26
6 Passepieds I & II 2:18
7 Polonaise 3:29
Concerto in G major TWV 43:G6
for recorder, oboe, violin & b.c.
8 Allegro 3:03
9 Adagio 1:45
10 Allegro 2:58Suite in D major TWV 55:D6
for viola da gamba & strings
11 Ouverture 8:19
12 La Trompette 2:14
13 Sarabande 3:16
14 Rondeau 1:27
15 Bourée 1:54
16 Courante & Double 3:34
17 Gigue 2:50
Concerto in A minor TWV 52:a1
for recorder, viola da gamba, strings & b.c.
18 Grave 4:17
19 Allegro 4:38
20 Dolce 3:15
21 Allegro 4:17
These works demonstrate Telemann’s pronounced stylistic variety: virtuoso, Italian elements dominate in the famous A-minor Suite for recorder, TWV 55:a2 (which could have served as the model for J. S. Bach's B-minor Suite for transverse flute), whereas the Suite in D major for viola da gamba, TWV 55:D6 is rather orientated on French models. Telemann employs both measured and energetic dance movements, as well as onomatopoetic character pieces. The Concerto in G major, TWV 43:G6 for recorder, oboe, violin and basso continuo is actually more of a quartet, for there is no orchestra with which the soloists could enter into dialogue. In the Double Concerto for recorder and viola da gamba in A minor, TWV 52:a1, an orientation towards the more recent gallant style can already be observed.
This diversity is performed with great virtuosity and a wide range of colours by Bart Coen (recorder), Sigiswald Kuijken (viola da gamba and violin), Vinciane Baudhuin (oboe) and La Petite Bande, playing here in chamber-music instrumentation.
Georg Philipp Telemann (1681-1767) był niezwykle wszechstronnym i płodnym kompozytorem okresu baroku. Napisał ponad 3000 utworów, jednak wiele z nich nie zachowało się do naszych czasów. Pośród kantat, oper, oratoriów, pasji tworzył także muzykę czysto instrumentalną, której ta płyta jest poświęcona. Koncert, dwie uwertury-suity oraz kwartet zostały dobrane tak przez kierującego zespołem La Petite Bande - Sigiswalda Kuijkena, aby ukazać różnorodność instrumentalnego brzmienia, które znajdujemy w spuściźnie telemanowskiej. Rozbrzmiewają zatem: flet, obój, skrzypce i viola da gamba w roli isntrumentów solowych, wspierane przez nieodłączne w baroku basso continuo. Muzycy - tak dobrze znany zespół melomanom muzyki dawnej - zachwyca kulturą wykonawczą, wyczuciem różnorodności stylistycznej i wirtuozerią. Rzeczywiście jest to zespół, dla którego dawna praktyka wykonawcza nie jest „pustosłowiem”. Zarówno instrumenty, jak i interpretacja, podążają w jednym kierunku - ukazania tego, co w tej muzyce tkwi: bogactwa smaków. Muzyka instrumentalna Telemanna w wykonaniu La Petite Bande jest po prostu „wysmakowana”. Znakomite.
Alina Mądry - Audio Video 10-2014