The Golden Age of Cornett
Accent - ACC 24261- Rognoni - Domine, Quando Veneris
- Victoria - Vadam Et Ciruibo
- Gaillarde Napolitaine
- Pandolfi meali -Sonata La Clemente
- Anchor Che Col Partir
- D. Castello -Sonata Per Canto Solo Nr.2
- Palestrina - Io Son Ferito
- La Monica (Aria E Saltarello)
- Salve Regina (1647) [A. Grandi]
- Sonata terza in stil moderno (Libro secondo, 1629) [D. Castello]
- Sonata seconda (1650) [G.B. Fontana]
- Exultate jubilate (Ghirlanda sacra, 1625) [D. Castello]
- Sonata seconda per canto solo (Libro secondo, 1629) [D. Castello]
- Gaudete (1637) [A. Grandi]
- Sonata sesta a due canti (1629) [G. Scarani]
- Pianto della Madona (1641) [C. Monteverdi]
- Sonata settima per corneto e violino (1650) [G.B. Fontana]
- O quam tu pulchra es (Ghirlanda sacra, 1625) [A. Grandi]
- Regina Coeli (1637) [A. Grandi]
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1514-1594) & Riccardo Rognoni (c.1550-1620) Domine, quando veneris - traditional L’aria di Firenze (Pavane, gaillarde et saltarello) - Giovanni Battista Bovicelli (c.1550-1594) & Tomás Luis de Victoria (c. 1548- 1611) Vadam et circuibo - traditional Gaillarde napolitaine - Giovanni Antonio Pandolfi-Mealli (c. 1620-1669) Sonata La Clemente - traditional (after Cipriano de Rore) Anchor che col partir - Dario Castello (c. 1590-c. 1630) Sonata seconda per canto solo - Francesco Rognoni (c. 1570-1626) & Giovanni Pierluigi da Palestrina Io son ferito - traditional La Monica (Aria e saltarello)
CD 2:
Alessandro Grandi (c. 1577-1630) Salve Regina - Dario Castello (c. 1590 c. 1630) Sonata terza in stil moderno - Alessandro Grandi Tota pulchra es - Giovanni Battista Fontana (c. 1571-1630) Sonata seconda - Dario Castello Exultate jubilate - Dario Castello Sonata seconda per canto solo - Alessandro Grandi Gaudete - Giuseppe Scarani (fl. 1628-1641) Sonata sesta a due canti - Claudio Monteverdi (1567-1643) Pianto della Madonna - Giovanni Battista Fontana Sonata settima per corneto e violino - Alessandro Grandi 0 quam tu pulchra es - Giovanni Battista Fontana Sonata undecima per corneto e violino - Alessandro Grandi Regina Coeli
On the present double CD, together with the ensemble Le Concert Brisé, he dedicates himself to the "Golden Age" of the cornett - the period between 1580 and 1630 in Northern Italy when the instrument enjoyed its greatest popularity amongst composers and listeners. Secular dance movements and songs of the Seicento, the Italy of the 17th century, can be heard on the first CD. William Dongois pays special attention here to the art of diminution, i.e. ornamentation and figuration; in the music of this period, the score served only to provide a basic framework for the improvised embellishments of the musicians. The second CD features sacred instrumental and vocal music at St. Mark's Cathedral in Venice during the time of Monteverdi, with soprano Julie Hassler and violinist Christine Moran joining William Dongois as soloists. Vocal and instrumental works alternate with each other, clearly showing that Venice stood at the centre of the development of a new style and occupied a pioneering role in all of Europe.
To imponujący dwupłytowy album prezentujący na kolejnych krążkach włoską muzykę rodem z XVII wieku i tę pochodzącą z Wenecji z czasów Monteverdiego. Zachwycająca złota era muzyki na kornet (cynk) w wykonaniu czołowego muzyka grającego na tym instrumencie - Williama Dongois oraz towarzyszących mu muzyków (skrzypce, teorba, lutnia, organy, klawesyn) z równie znakomitego zespołu Le Concert Brisé. Nie sposób wymienić tu choćby wszystkich kompozytorów, których dzieła znalazły się na płytach: Palestrina, de Victoria, Pandolfi-Mealli, Castello, Grandi , Fontana i inni. Tańce, sonaty, improwizacje wykonane z zapierającą dech w piersiach wirtuozerią, a zarazem elegancją – i to na tak trudnym intonacyjnie instrumencie. Obecność kornetu (cynku) w muzyce trwa zasadniczo do końca XVII wieku. Później ustępuje on innym instrumentom – chociażby skrzypcom. Zatem tak potężna dawka tej muzyki uświadamia nam, jak ważny był to instrument dla tamtych czasów, a jednocześnie jak bardzo tego dziś nie doceniamy. Ten album zasługuje na najwyższą ocenę. I to zarówno ze względu na zakres repertuaru, jak i na samo wykonanie. To prawdziwa muzyczna uczta.
Alina Mądry - Audio Video 05-2013