Wagenseil: Concertos for organ
Accent - ACC 24248Georg Christoph Wagenseil (1715-1777)
Elisabeth Ullmann, organ
Piccolo Concerto Wien
- 1 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 3 F-Dur - 1. Allegro.mp3
- 2 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 3 F-Dur - 2. Andante.mp3
- 3 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 3 F-Dur - 3. Tempo di menuetto.mp3
- 4 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 5 G-Dur - 1. Allegro moderato.mp3
- 5 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 5 G-Dur - 2. Andante.mp3
- 6 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 5 G-Dur - 3. Allegro.mp3
- 7 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 2 C-Dur - 1. Allegro.mp3
- 8 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 2 C-Dur - 2. Andante.mp3
- 9 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 2 C-Dur - 3. Tempo di menuetto.mp3
- 10 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 6 A-Dur - 1. Vivace.mp3
- 11 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 6 A-Dur - 2. Larghetto.mp3
- 12 Konzert für Orgel und Orchester Nr. 6 A-Dur - 3. Tempo di menuetto.mp3
No 5 in G major
No 2 in C major
No 6 in A major
The accompaniment for "Two violins and a bass," as it is called in the subtitle of the first London edition of 1765, indicates the kind of basso continuo the musicians of the Piccolo Concerto Wien provide: cello, violone, lute, bassoon and harpsichord make up the colourful foundation over which Elisabeth Ullmann sets up her dialogue with the two violins. The concertos themselves are a good mixture of French, Italian and German styles, including the, at that time, avant-garde forms of the "empfindsamer" and "galant" styles.
"The playing of the soloist is technically correct, balanced, not mannered and for just this reason wins us over: Ullmann does not try, through creative antics, to squeeze increased significance out of Wagenseil's pleasing works ... The accompaniment of the Piccolo Concerto Wien fits the discreet approach of the soloist's playing, and pays attention to its phrasing, tone and musical contact with the organ. "(klassik.com)
Re-release of SY01194
Georg Christoph Wagenseil – austriacki kompozytor, teoretyk, organista i klawesynista – całe swoje życie związany był z Wiedniem. Muzyki uczył go nadworny kompozytor Johann Joseph Fux. Jego uczniem był Johann Baptist Schenk, którego z kolei uczniem był Ludwig van Beethoven. Wagenseil, dziś nieco zapomniany, był znaczącym kompozytorem w swych czasach. Jego dzieła cenili Haydn i Mozart, którzy dobrze je znali i wzorowali się na nich. Wagenseil komponował opery, chorały, symfonie, koncerty. Tworzył wczesny klasycyzm wiedeński w muzyce. Cztery koncerty na organy i orkiestrę zaprezentowane na tej płycie są wykonywane przez Piccolo Concerto Wien (skrzypce, wiolonczela, violone, lutnia, fagot, klawesyn) pod dyrekcją Elisabeth Ullman (organy). Muzyka ta to mieszanka stylów: francuskiego, niemieckiego i włoskiego. Ma w sobie niezwykły urok, a ich interpretacja tylko wzmacnia ten pozytywny odbiór.
Alina Mądry - Audio Video 09-2012