Nr katalogowy: ACC 24236
Nośnik: 1 CD
Data wydania: czerwiec 2013
EAN: 4015023242364
La Tarantella Nel Salento - Played on organ & traditional instruments
Accent - ACC 24236Liuwe Tamminga, organ
Fabio Tricomi, tamburello et al.
Luigi Mangiocavallo, violin
Ottavia Rausa, violin
Stefano Albarello, chitarre battente
- acc24236_01.mp3
- Antidotum Tarantulae
- Tarentella, Tono Hypodorico
- Tarantelas
- Tarantella
- Tarantella
- The Tarantula Tune
- Tarantela
- Pizzica Tarantata
- acc24236_10.mp3
- Varias Tarantelas
- Pizzica Tarantata Minore
- Pastorale
- Tarantella Con Varie Partite
- acc24236_15.mp3
- Pastorale Con I Flautini, Canzona
- Pastorale in do Maggiore
- Pifarata Napoletana
- Pastorale in Mib Maggiore
- Tarantella Precede du Chant Des Zampugni
- Pastorale Gallipolina
- Pizzica Pizzica Tarantina
- Tarantella Calabrese
- Tarantella
- La Danza. Tarantella Napoletana
- Pastorale in Sib Maggiore
- Tarantella Napoletana
- Tarantella Napoletana
The present CD is the result of the organist Liuwe Tamminga's longstanding occupation with this repertoire, notated between the 17th and 20th centuries, which has always exerted a great fascination on musicians. The special attraction of this recording lies in the fact that it combines outstanding historical organs from Apulia with a number of "therapeutic" instruments: tambourine, castanets and triangle underline the rhythm whilst providing strong accents, and various plucked instruments such as the guitar and mandolin enter into a dialogue with the organ.
Zjawisko tarantyzmu po dziś dzień stanowi jedną z bardzo ciekawych idei do konstruowania nagrań płytowych. Rozpowszechnione w basenie morza Śródziemnego, szczególnie w rejonie Apulii i Salento, stanowiło swego rodzaju „muzyczne lekarstwo” na groźne ukąszenia pająka. Pisał już o tym Athanasius Kircher w połowie XVII wieku w swym dziele „Musurgia Universalis”. Zatem ta płyta to swego rodzaju kompendium zarówno tarantyzmu, jak i kompozycji pisanych w tym duchu – tarantelli. Typowe melodie, charakterystyczne rytmy i specjalnie dobrane instrumenty (na płycie tradycyjne instrumentarium i historyczne organy – jedne z najcenniejszych), czyli tarantelle anonimowe, jak i pisane przez kompozytorów od XVII do XIX wieku (m.in. Kircher, Storace, Clementi, Rossini) wprowadzają nas w klimat niezwykły. To swego rodzaju muzyczno-terapeutyczna wędrówka. Muzycy wcielają się w rolę „uzdrowicieli”. To naprawdę wyjątkowe doznanie.
Alina Mądry - Audio Video 06-2013