Nr katalogowy: ACC 24357
Nośnik: 1 CD
Data wydania: kwiecień 2019
EAN: 4015023243576
Biber: Fidicinium Sacro-Profanum
Accent - ACC 24357Heinrich Biber (1644-1704)
Sonata II in F major
Sonata III in D minor
Sonata IV in G minor
Sonata V in C major
Sonata VI in A minor
Georg Muffat:
Toccata Duodecima
Sonata VII in D major
Sonata VIII in B flat major
Sonata IX in G major
Sonata X in E major
Sonata XI in C minor
Sonata XII in A major
The 17th-century Bohemian/Austrian composer Heinrich Ignaz Franz Biber is best known for his works for solo violin, especially the Mystery Sonatas. However, he also wrote a considerable amount of music for string ensemble, including a set of 12 chamber sonatas subtitled Fidicinium Sacro-Profanum which was first published in Nuremberg in 1683. The title refers to the fact that the music in the sonatas combine sacred and secular styles.
In his collection Biber set new standards in the field of string chamber music. In the first part he composes for a five-part string ensemble: 2 violins, 2 violas, violone and basso continuo, a combination that was established at his time as the standard ensemble in Austrian cultural circles. In a richly coloured setting, Biber artfully weaves a polyphonic texture that allows the voices to alternate and come to the fore. In the second part of this collection he dispenses with the five-part arrangement hitherto predominant in Austria, and focuses on augmenting the flexibility of the four individual parts.
The present recording of Biber’s twelve chamber sonatas Fidicinium Sacro-Profanum is performed by Harmonie Universelle under its director Florian Deuter.
Recorded 24-27 September 2018, Kirche St. Leodegar, Niederehe (Germany). XII Sonatas for 2 violins, 2 violas & basso continuo
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704), austriacki skrzypek-wirtuoz czeskiego pochodzenia, zasłynął przede wszystkim z solowych sonat skrzypcowych, a w szczególności ze zbioru Sonat misteryjnych. Stosował w nim bardzo różnorodne techniki i rozwiązania, rzadko spotykane na taką skalę w zwartym cyklu. Prezentowany na płycie zbiór 12 sonat, łączących w sobie elementy stylu muzyki religijnej i świeckiej, przeznaczony jest na dwoje skrzypiec, dwie altówki, violone i basso continuo. Jak na owe czasy ustalenie takiego standardu wykonawczego w muzyce kameralnej było dość nietypowe. Ze względu na łączenie stylów sonaty zawierają zarówno elementy stylu imitacyjno-kontrapunktycznego, jak i niezwykłą teatralność i taneczność. Zbiór w połowie przedzielony jest Toccatą na organy Georga Muffata. Wykonanie znakomicie uwidacznia te kontrasty, a fragmenty „teatralne” wyraźnie stanowią dla muzyków płaszczyznę dla ukazania wyższej ekspresji. Fascynujące.
Alina Mądry - Audio Video 05-2019